مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search

رایج ترین مشکلات موتورخانه استخر

فهرست مطالب

مشکلات موتورخانه استخر

یکی از رایج ترین مشکلات دارندگان استخر خصوصی و عمومی تعمیر موتور خانه استخر و هزینه های بالای ناشی از آن می باشد. البته باید درنظر داشت که اگر موتور خانه نیاز به تعمیر داشته باشد جدا از هزینه تعمیر موتورخانه استخر باید به هزینه های پنهان ناشی از تعطیلی استخر در استخر های عمومی توجه نمود. موتور خانه قلب تپنده یک استخر می باشد و عملکرد صحیح آن علاوه بر تاثیرات زیادی که بر طول عمر تجهیزات و تاسیسات دارد سبب صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش رفاه شناگران در استخر نیز میشود. نگهداری پیشگیرانه جهت کاهش تعمیرات و افزایش طول عمر تجهیزات حائز اهمیت می باشد.

موتور خانه استخر به فضایی گفته میشود که تجهیزات تصفیه و گرمایش آب را در خود جای می دهد. طراحی استاندارد موتور خانه استخر بر اساس استاندارد های DIN کشور آلمان انجام می شود. طول و عرض و ارتفاع استخر را باید طوری در نظر گرفت که علاوه بر جای دادن راحت وسایل و تجهیزات موتور خانه، امکان بازید های ماهانه و تعمیر و نگهداری سالانه فراهم شود.

ارتفاع استاندارد موتور خانه استخر

طبق استاندارد های DIN ارتفاع تصفیه خانه استخر حداقل حدود 2200 سانتی متر باشد البته لازم به ذکر است که این ارتفاع برای استخر های عمومی با سایز فیلتر های بزرگ افزایش می یابد. به عنوان مثال: در استخر های شنا قهرمانی حداعقل ارتفاع موتور خانه حدود 3.8 متر می باشد.

تعمیر موتورخانه استخر میتواند در بخش های گوناگون و ناشی از خرابی ها متفاوت باشد اما در یک دسته بندی کلی میتوان عمده مشکلات و تعمیرات مورد نیاز در موتورخانه استخر را در سه بخش زیر خلاصه نمود .

رایج ترین مشکلات موتورخانه استخر به سه دسته تقسیم میشود:

  1. خطوط لوله و شیرآلات، پمپ های سیر کولاسیون موتور خانه استخر
  2. تاسیسات تصفیه و ضد عفونی آب استخر
  3. سیستم گرمایش آب و مبدل های استخر
تعمیر خطوط لوله شیرآلات و پمپ های سیرکولاسیون موتور خانه استخر

تعمیر خطوط لوله ، شیرآلات و پمپهای سیرکولاسیون موتورخانه استخر

خطوط لوله و شیر آلات در موتورخانه استخر ممکن است بر اثر خوردگی و پوسیدگی دچار نشتی گردند که بازدید دوره ای این خطوط برای کارکرد مناسب موتورخانه استخر ضروری است . اگر سیستم دچار نشتی و پوسیدگی خارج از عرف و زود هنگام گردید باید قبل از اصلاح منشا مشکل را مشخص نمود .

خطوط لوله و شیر آلات در موتور خانه استخر ممکن است بر اثر خوردگی و پوسیدگی دچار نشتی شود که بازدید دوره ای این خطوط به منظور کارکرد مناسب موتور خانه استخر لازم و ضروری می باشد. استاندارد بودن سطح PH آب تاثیر به خصوصی در پوسیدگی یا رسوب گذاری در لوله ها دارد و باید به صورت مرتب اندازه گیری شود. ممکن است اسیدی بودن آب، وجود مواد خورنده، تماس هوای حاوی گاز ها و یا بخارات خورنده موجب پوسیدگی شود. اگر آب استخر بیش از اندازه قلیایی باشد افزایش رسوب گذاری در تاسیسات را به همراه خواهد داشت.

تعمیر تاسیسات تصفیه و ضد عفونی آب استخر

سیستم تصفیه و ضد عفونی آب استخر وابسته به نوع کاربری و حجم استخر متفاوت می باشد. ولی به طور کلی بروز مشکل در تاسیسات تصفیه موجب کاهش کیفیت و افزایش آلایند های آب استخر میشود. متصدیان نگهداری استخر در هنگام مواجه شدن با این مشکل با افزایش مواد ضدعفونی کننده سیع در حفظ کیفیت آب استخر دارند اما این روش درای نقص می باشد و جزء صرف کردن هزینه بیهوده چیزی در پی ندارد. فیلتر های استخر نقش موثری در تصفیه آب استخر دارند پس انجام سرویس های دوره ای و تعویض به موقع فیلتر از اهمیت بالایی برخوردار است. روش کار فیلتر ها با یکدیگر متفاوت بوده و هرکدام جهت پاکیزگی آب استخر مورد استفاده قرار میگیرد. فیلتر های شنی و دیاتومی به روش پسشویی تمیز و سرویس میشوند و برخی دیگر مانند فیلتر های فشنگی به روش شستشو مطابق با دستور العمل سازنده سرویس میشود. اگر سرویس فیلتر ها در زمان معین و مشخص انجام نشود باعث سفت شدن توده های شن و سیلیس در فیلتر شده و به مرور زمان فیلتر کارایی خورد را از دست می دهد. اگر بستر فیلتر آسیب دیده باشد و قابل استفاده نباشد باید به تعویض آن اقدام کرد. به عنوان مثال اگر فیلتر های فشنگی سوراخ یا پاره شده باشد بستر پارچه ای موجب عبور آب از میان فیلتر و عدم تصفیه صحیح میشود.

تعمیر سیستم گرمایش آب و مبدلهای حرارتی استخر

تعمیر سیستم گرمایش آب و مبدلهای حرارتی استخر

گرم کردن آب استخرها با روشهای گوناگون نظیر استفاده از دیگ و مبدل حرارتی ، استفاده از واحدهای گرم کن یکپارچه پیش ساخته گاز سوز یا الکتریکی  و … صورت میپذیرد و انرژی به کار رفته جهت گرمایش نیز میتواند از منابع مختلف نظیر سوختهای فسیلی ، انرژی الکتریکی و انرژی های تجدید پذیر باشد . بسته به نوع سیستم به کار رفته جهت گرمایش آب استخر ، تعمیرات موتورخانه استخر و هزینه های مرتبط با آن متغیر و متفاوت است. برای گرم کردن آب استخر روش های متنوعی وجود دارد که یکی از این روش ها استفاده از دیگ و مبدل حرارتی می باشد. بسته به نوع سیستم به کار رفته به منظور گرمایش آب استخر، تعمیرات موتور خانه استخر و هزینه های مرتبط با آن متغیر و متفاوت است. به عنوان مثال: اگر برای گرم نمودن آب استخر از سیستم گرمایش الکتریکی استفاده کنیم عمدتاً تعمیرات در این بخش آسان تر و مقرون به صرفه بوده اما هزینه انرژی مصرفی موتور خانه به طرز باور نکردنی بسیار بالا خواهد بود. رایج ترین روش برای گرم کردن آب استخر (در کشور ما) استفاده از مبدل حرارتی بوده و شایع ترین مشکل در این سیستم ها مسئله رسوب و خوردگی است که اگر به درستی کنترل نشود خسارات جبران ناپذیری بر تاسیسات جای خواهد گذاشت. کنترل میزان مواد محلول و درجه قلیائیت آب و سرعت و دمای مناسب سیال در مبدل های حرارتی ، موجب کنترل پدیده رسوب گذاری و خوردگی و کاهش هزینه تعمیر موتورخانه استخر خواهد شد.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.