مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
دمای متعارف آب استخر

دمای متعارف آب استخر

فهرست مطالب

دمای متعارف آب استخر

هر گونه تغییرات لازم برای رسیدن به ایده آل ترین دما استخر باید به صورت تدریجی انجام شود. به عنوان مثال درجه حرارت آب استخر در ساعت های شروع باید پایین تر باشد و به آهستگی در طول روز بالا رود و به دمای مورد نظر برسد.

این موضوع به این معنی است که برای کنترل دما آب استخر و رسیدن به بهترین دما استخر باید برنامه ریزی داشت و اصولی باید انجام شود.

افراد زیادی به دلایل مختلف همچون تفریح ورزش و … از استخر استفاده می کنند پس نمی توان آب استخر را برای افراد خاص تنظیم کرد و باید دمای آب به صورت استاندارد باشد. از مزیت های شنا کردن در استخر می توان به تقویت روحیه، تضمین سلامت قلبی عروقی، کالری سوزی و … اشاره کرد .دمای استاندارد آب استخر 26 تا 28 درجه سانتی گراد می باشد.

دمای آب جکوزی از 36 تا 41 درجه سانتی گراد می رسد اما طبق تحقیقات بهترین دمای مناسب برای جکوزی 39 درجه سانتی گراد می باشد. معمولا افراد برای کاهش درد عضلات،مفاصل و استخوان ها استفاده می کنند. توجه داشته باشید که استفاده از جکوزی به هیچ عنوان برای زنان باردار توصیه نمیشود زیرا با افزایش دمای بدن مادر احتمال دارد که نوزادانی با نقایص مادرزادی لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا یا آنسفالی داشته باشند. ناگفته نماند که به دلیل امکان ناباروری برای کودکان از سنین 5 تا 15 سالگی توصیه نمیشود

مناسب ترین دمای استخر برای سالمندان

همه ما همانطوری که در حال طی کردن زندگی هستیم باید بدانیم که بدنمان نیز دچار تغییرات دمایی شدید می شود. در واقع بدن به مرور زمان نسبت به گرما و سرما آسیب پذیرتر می شود. به عنوان مثال استخری که خیلی سرد و یا خیلی گرم است را نمی توانیم به سالمندان پیشنهاد دهیم. دمای استاندارد برای سالمندان از 30 تا 31 درجه سانتی گراد می باشد.

دمای آب استخر روباز

تنظیم دمای آب استخر به طور کلی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در استخر های روباز به دلیل این که این نوع از استخر ها به صورت مستقیم با دمای محیط اطراف در ارتباط هستند و از شرایط جوی موجود تاثیر می پذیرند حائز اهمیت بیشتر می باشد. در فصل زمستان آب استاندارد استخر را میتوان با استفاده از مبدل های حرارتی تامین یا هرنوع از سیستم های گرمایشی تامین نمود. در فصل تابستان هم باید این استاندارد رعایت شود تا از بروز هرمشکلی مانند گرمازدگی جلوگیری شود.با استفاده از روش هوادهی میتوان 3 تا 4 درجه سانتی گراد دمای آب استخر را کاهش داد.

توجه داشته باشید که در فصل تابستان شنا کردن در استخر هایی که آب آن خنک نشده است به هیچ عنوان توصیه نمیشود زیرا آب گرم بستر بسیار خوبی برای رشد باکتری ها و جلبک ها می باشد.

دمای محیط اطراف استخر

همان گونه که دمای مناسب آب استخر برای حفظ سلامتی و کار آمدی استخر مهم است، متعادل و مناسب بودن دمای محیط مجاور استخر نیز مهم است. همانطور که پیش از این گفته شد، طبق نظر کارشناسان دمای مناسب آب استخر بین 26 الی 28 درجه سانتی ‌گراد اعلام شده است. حال میزان دمای محیط‌ پیرامون  استخر باید به گونه ای تنظیم شود که تقریباً کمی بیشتر یا کمی کمتر از حدود میزان دمای آب استخر باشد. به عبارت دیگر دمای سالن و حمام مجاور استخرها باید حدوداً معادل با دمای آب استخر باشند، تا هنگامی که فرد از استخر خارج می شود، دچار مشکلاتی مانند سرماخوردگی، سردرد و … نشود.

دمای مناسب استخر برای آب درمانی

امروزه بسیاری از افراد برای درمان مشکلات جسمانی خود به ورزش کردن درون آب می پردازند. به خاطر آسان و ساده بودن تمرینات، این ورزش آبی با استقبال فراوانی رو به رو شده است و طرفداران زیادی دارد. البته معمولاً ورزش های مرتبط به آب درمانی در استخرهای مخصوصی انجام می شود که  آب گرم ‌تری نسبت به استخرهای معمولی دارند. طبق تحقیقات انجام شده دمای استاندارد آب استخر برای انجام تمرینات آب ‌درمانی در حدود 28 الی 32 درجه سانتی ‌گراد تعیین شده است.

برای انجام تمرینات آب درمانی، افراد پس از ورود به آب، ابتدا به ‌آرامی ماهیچه‌ ها را شل کرده و سپس تمرینات کششی مختلف را انجام می دهند. ورزش‌ های آب‌ درمانی برای افرادی که به التهاب مفاصل دچار هستند، بسیار مناسب است. شایان ذکر است که دمای مناسب آب استخر در نتیجه بخش بودن تمرینات کششی آب ‌درمانی بسیار مؤثر است.

دمای مناسب آب استخر در زمستان

در فصل زمستان به دلیل آب و هوای سرد پیرامون، باید حتماً در استخرهای مجهزی که آب آنها توسط انواع پکیج های زمینی استخری باکیفیت تامین می شود، شنا کرد. دلیل اینکه می گوییم پکیج استخری که گرمایش استخر را تامین می کند باید از نوع زمینی باشد، به خاطر این مسئله است که پکیج های زمینی عموماً ظرفیت گرمایی بالایی دارند و می توانند آب در حجم زیاد را به مقدار مطلوب گرم کنند. به هر حال دمای مناسب آب استخر در فصل زمستان باید در  حدود 28 الی 30 درجه سانتی‌ گراد باشد.

البته همانطور که پیش از این گفته شد، میزان دمای آب استخر باید با توجه به افرادی که از آن استفاده می کنند، تعیین شود. به عنوان مثال افرادی که برای انجام تمرینات درمانی مانند فیزیوتراپی به استخر مراجعه می کنند،ترجیح می دهند که دمای آب بالا باشد تا بتوانند به راحتی عضلات بدن خود را منقبض کرده و انواع حرکات کششی را بهتر انجام دهند. ولی شناگران ماهر که برای مسابقات تمرین می کنند، ترجیح می دهند در استخری که دمای آب آن خنک تر است، شنا کنند.

سخن پایانی

برای موثر و مفید بودن بسیاری از تمرینات ورزشی آبی، دمای مطلوب آب ضروری است. در حالت کلی دمای مناسب آب استخرها در میزان راحتی و لذتی که شناگران تجربه می کنند، بسیار مهم است. به همین دلیل شما باید سیستم گرمایشی متناسب با استخر خود را شناسایی و تهیه کنید

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.