مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
تاریخچه بازاریابی محتوایی

تاریخچه بازاریابی محتوایی

فهرست مطالب

روزی روزگاری آهنگر پرتلاش تنگدست و جوانی به نام جان قادر به تأمین مخارج خانواده ی جوانش در ایالت ورمونت نبود. در سال ۱۸۳۶ جان تصمیم سخنی گرفت؛ اینکه با همه ی دار و ندارش که ۷۳ دلار می شد خانواده اش را ترک کند و به امید پولدار شدن یا دست کم پیدا کردن یک شغل روانه ی غرب آمریکا شود.

پس از دو هفته سفر، جان تصمیم گرفت در منطقه ی گرند دیتور ۴۹ در ایالت ایلنویز اتراق کند و در آنجا بساط آهنگری اش را پهن کرد. هر روز جان ماجرای کشاورزان شمال شرقی آمریکا را می شنید که زور میزدند تا گاوآهنهایشان را در خاک چسبنده ی ایالت ایلنویز حرکت دهند. شخم زدن زمین های زراعی نیوانگلند مشکلی نداشت ولی خاک منطقه ی غرب میانه کشاورزان را به دردسر انداخته بود. کشاورزان مستأصل شده بودند چرا که مجبور بودند هر چند متر یک بار گل و لای را از گاوآهنهایشان پاک کنند.

جان معتقد بود که اگر بتواند گاوآهن را با روکشی از فولاد بپوشاند دیگر گل و خاک به آن نمیچسبند در سال ۱۸۳۷ جان با استفاده از یک تیغه ی اره ی شکسته، نخستین گاوآهن جلاخورده را ساخت.

در طول روزها و ماه هایی که سپری شد، جان با کشاورزان کار کرد و به مشکلاتشان گوش داد؛ چند سال به اصلاح گاوآهنها ادامه داد آن قدر به این کار ادامه داد تا به یکی از بزرگترین مخترعان و تجار عصر خودش تبدیل شد.

بازاریابی محتوایی در قرن نوزدهم

با اینکه جان دیر در سال ۱۸۸۶ درگذشت ارزش های زندگی او یعنی گوش دادن و آموختن، همچنان در شرکتی که تأسیس کرد به حیات خود ادامه می دهند. شرکت دیر و شرکا ۵۰، که شاید مشهورترین شرکت تولید ماشین آلات کشاورزی در دنیا باشد در سال ۱۸۹۵ میلادی مجله ی فارو ۵۱ را راه اندازی تولید و توزیع کرد. دیر از قدرت این مجله، نه برای فروش مستقیم تجهیزات جان دیر (کاری که یک کاتالوگ انجام خواهد داد) بلکه برای آموزش دادن به کشاورزان درباره ی فناوری های جدید و اینکه چگونه می توانند صاحبان کسبوکار و کشاورزان موفق تری باشند بهره برد که این همان بازاریابی محتوایی است. از همان ابتدا مجله ی فارو پر از پیام های تبلیغاتی و محتواهایی نبود که صرفاً به نفع شرکت باشند. این مجله توسط روزنامه نگاران، داستان سرایان و طراحانی متفکر تولید می شد و موضوعاتی را پوشش می داد که برای کشاورزان اهمیت زیادی داشتند. هدف محتوای این مجله آن بود که به کشاورزان کمک کند. موفقیت و البته سوددهی بیشتری داشته باشند.

اکنون، ۱۲۰ سال پس از آن روزها، فارو همچنان با قدرت به کارش ادامه می دهد. این مجله بزرگترین مجله ی کشاورزی توزیع شده در سراسر دنیاست، که، هر ماه، به ۱۲ زبان، به دست بیش از ۱.۵ میلیون کشاورز در ۴۰ کشور مختلف می رسد.

اغلب جان دیر را به خاطر اینکه اولین کسی بود که از قدرت بازاریابی محتوایی به عنوان بخشی از یک فرآیند تجاری بلندمدت بهره برد تحسین می کنند.

گذشته ای باشکوه

گذشته ای باشکوه

جان دیر تازه آغاز ماجرا بود

سال ۱۹۰۰

شرکت میشلن ۵۲ راهنمای میشلن ۵۳ را تولید می کند. این راهنمای ۴۰۰ صفحه ای که اکنون جلد قرمز منحصر به فردی دارد به رانندگان کمک می کند اتومبیل هایشان را تعمیر و [در سفر] اقامتگاه های مناسب پیدا کنند. در چاپ نخست ۳۵.۰۰۰ نسخه از این راهنما به صورت رایگان توزیع شد.

سال ۱۹۰۴

کتاب آشپزی ژل او ۵۴ نتیجه می دهد. شرکت ژل او دست به توزیع نسخه های رایگان کتاب آشپزی ای می زند که به فروش بیش از یک میلیون دلاری این شرکت تا سال ۱۹۰۶ کمک می کند.

سال 1913

شرکت مهندسی برنز و مک دانل ۵۵ مجله ی بنچمارک را عرضه کرد. این شرکت مشاوره مهندسی واقع در کانزاس سیتی ۵۶ تا به امروز همچنان مجله ی بنچمارک خود را که چندین جایزه هم برده است منتشر می کند.

سال ۱۹۲۲

شرکت سپرز ۵۷ بزرگترین برنامه ی رادیویی فروشگاهی دنیا را روی آنتن می برد. این ایستگاه رادیویی با استفاده از محتوای ارائه شده از سوی بنیاد کشاورزی روباک۵۸ متعلق به شرکت سیرز به اطلاع رسانی به کشاورزان در خلال بحران کاهش قیمت ها کمک کرد.

دهه ۱۹۳۰

شرکت پراکتر و گمبل (پی آند جی) به عرصه ی نمایش های سریالی رادیویی روی می آورد. این طرح ابتکاری بسیار موفق که مبتنی بر داستان هایی برای معرفی برندهایی مانند مواد شوینده ی داز ۵۹ و اوکسیدال ۶۰ بود، سرآغاز پیدایش سریال های آبکی ۶۱» بود.

درک تاریخچه ی بازاریابی محتوایی

همان طور که گفته شد، بازاریابی محتوایی، به عنوان یک صنعت، در حال شکوفایی است، اما مهم است که بفهمیم برندها در چه جایگاهی بوده اند. قرن هاست که برندها دارند داستان می گویند. این کار از زمانی که برندها چند مجرای محدود بازاریابی در اختیار نداشتند آغاز شد و امروز هم حتی با اینکه می توانند تقریباً از میان صدها مجرای رسانه ای هر مجرایی را که می خواهند برای بازاریابی انتخاب کنند، همچنان ادامه دارد.

گفتن داستان مناسب به فرد مناسب در زمان مناسب همیشه کوهی از تبلیغات را کنار می زند. فردا یک مجرای رسانه ای جدید وجود خواهد داشت و پس فردا یکی دیگر راحت می توانیم فریب مجاری جدید را بخوریم به عنوان بازاریاب های محتوایی زیرک. باید این را به خاطر داشته باشیم که این مجاری میآیند و می روند، اما داستان های خوب (و داستان سرایی خوب) تا ابد باقی می مانند.

منبع: قدرت محتوا

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.