مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
معرفی-انواع-رژیم-غذایی

معرفی انواع رژیم غذایی

فهرست مطالب

رژیم غذایی به زبان ساده تغییر در عادات است. باید با هوشیاری دنبال شود تا باعث نشود کمبود های تغذیه ای بر اساس نیاز های فردی وجود داشته باشد. به همین دلیل است که رژیم های غذایی متنوع هستند.

رژیم مدیترانه ای (Mediterranean diet)

رژیم غذایی مدیترانه ای بر اساس روش سنتی غذا خوردن در 21 کشور حاشیه دریای مدیترانه از جمله یونان، ایتالیا، کرواسی، لبنان، ترکیه و موناکو است. بدیهی است که مردمی که در این منطفه زندگی می کنند از انواع مختلفی از غذا ها استفاده می کنند. نتیجه این است که طبق سال ها تحقیق و شواهد، در درجه اول، خوردن غذا های گیاهی مانند میوه ها وسبزیجات، درحالی که شامل غلات کامل لوبیا، آجیل، غذا های دریایی، مرغ بدون چربی و چربی غیر اشباع است. مردم از بسیاری از فرهنگ های مختلف در سراسر جهان در حال حاضر این شیوه غذا خوردن را پذیرفته اند و به سادگی از انواع مختلف محصولات، غذا های دریایی، گیاهان و ادویه ها استفاده می کنند. به هرحال آنچه از اهمیت بالایی برخوردا است این است که مقدار زیادی از غذا های مغذی به طور منظم مصرف می شود. مطالعات متعدد نشان داده اند که این مدل رژیم غذایی خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد و در عین حال مسبب افزایش طول عمر و کیفیت زندگی بهتر نیز می شود. رژیم غذایی مدیترانه ای شما را به خوردن سبزیجات و میوه تشویق می کند و همین امر باعث می شود که نه تنها از نظر جسمی احساس بهتری داشته باشید بلکه موجب بهبود سلامت روان شما نیز می شود. به طور کلی رژیم مدیترانه ای به جای یک ماده مغذی یا گروه غذایی، بر کیفیت آن متمرکز است.

رژیم غذایی پالئو (The Paleo Diet)

رژیم غذایی پالئو بر اساس غذا هایی است که انسان ممکن است در دوران پارینه سنگی مصرف کند و قدمت این رژیم غذایی به 10000 سال پیش باز می گردد. رژیم غذایی پالئو شامل میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی، تخم مرغ و ماهی است. اینها غذا هایی هستند که در گذشته مردم می توانستند از طریق شکار و جمع آوری به دست آورند. مطالعات طولانی مدت اطلاعات زیادی در مورد چگونگی این رژیم ارائه نمی دهد. با این حال این رژیم از طرفداران بسیاری برخوردار است که معتقدند افزایش بیماری های مزمن در جامعه مدرن ناشی از انقلاب کشاورزی است. به طور کلی رژیم پالئو بر روی گوشت، ماهی، سبزیجات و میوه ها تمرکز دارد و به اجتناب از محصولات لبنی و غلات تاکید دارد.

رژیم غذایی دوکان (Dukan Diet)

رژیم غذایی دوکان (Dukan Diet)

رژیم دوکان توسط دکتر فرانسوی به نام پیر دوکان که در مدیریت وزن متخصص است، ایجاد شد. پیر دوکان این رژیم را در دهه 1970 با الهام از یک بیمار که مبتلا به چاقی بود ایجاد کرد که می گفت این بیمار می تواند برای کاهش وزن از خوردن هر غذایی به جزء گوشت صرفه نظر کند. پیر دوکان پس از مشاهده نتایج چشمگیر کاهش وزن از بیمارانش در رژیم غذایی خود، رژیم غذایی دوکان را در سال 2000 منتشر کرد. رژیم دوکان یک رژیم کاهش وزن با برنامه غذایی کم کربوهیدرات و کم چرب است که بر اساس خوردن پروتئین بدون چربی، نوشیدن آب و پیاده روی روزانه حدود 20 دقیقه ساخته شده است.

رژیم غذایی دش (DASH Diet)

رژیم غذایی دش شامل غذا هایی است که سرشار از پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند. این مواد مغذی به کنترل فشار خون کمک می کند. فشار خون مقدار فشاری است که خون به دیواره رگ ها وارد می کند و به طور معمول در طول روز متفاوت است.اما اگر این فشار خون بالا بماند منجر به بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی احتقانی قلب و بیماری کلیوی می شود. رژیم دش برای اولین بار در جلسه انجمن آمریکا در سال 1996 معرفی شد. به طور کلی رژیم غذایی دش یک برنامه غذایی انعطاف پذیر و متعادل است که به ایجاد یک سبک تغذیه سالم برای قلب کمک می کند.

رژیم غذایی اتکینز (Atkins Diet)

دکتر رابرت اتکینز متخصص قلب آمریکایی این رژیم را در اوایل دهه 1970 ایجاد کرد. این رژیم در طول زمان تکامل یافته است و در حال حاضر مردمان را تشویق به خوردن سبزیجات و فیبر می کند و البته پرداختن به ورزش را توصیه می کند. رژیم اتکینز با هدف کاهش وزن، بر اساس محدود کردن کربوهیدرات است تا بدن را وادار به استفاده از چربی ذخیره شده برای انرژی جایگزین کند. در واقع رژیم اتکینز به این معنی نیست که شما نمی توانید کربوهیدرات بخورید بلکه بدین معنی است که نباید به یکباره مقدار زیادی از کربوهیدرات را بخورید. طبق تحقیقات انجام شده دلایل اصلی که افراد تمایل دارند به یک رژیم غذایی پای بند باشند، بهبود کنترل قند خون، کاهش دارو های دیابت و به دنبال آن کاهش وزن و تناسب اندام می باشد.

رژیم غذایی فلکسترین (Flexitarian Diet)

این رژیم غذایی با ترکیب کلمات انعطاف پذیری و گیاه خواری به شما پیشنهاد می کند که از بسیاری از مزایای رژیم گیاه خواری بهره مند شوید و در عین حال از پروتئین استفاده کنید. رژیم فلکسترین رژیمی است که شما را به مصرف زیاد غذا های گیاهی و مصرف متوسط تا کم گوشت یا سایر محصولات حیوانی تشویق می کند. این رژیم عمدتاً حاوی سبزیجات، میوه ها و غلات پیروی می کند اما برخلاف رژیم گیاه خواری به طور کامل از خوردن گوشت و ماهی اجتناب نمی کند.

رژیم غذایی کتوژنیک (Ketogenic Diet)

رژیم کتوژنیک یا همان کتو یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات است که قرن ها برای درمان انواع بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در قرن نونزدهم رزیم کتوژنیک معمولاً برای کنترل دیابت استفاده می شد. در سال 1920 به عنوان یک درمان موثر برای صرع در کودکانی که دارو در آنها بی اثر بودمعرفی شد. با این حال این رژیم غذایی با استراتژی بالقوه کاهش وزن در دهه 1970 شروع شد.امروزه رژیم های غذایی کم کربوهیدرات بسیار زیادی وجود دارد که سرشار از پروتئین هستند اما آنها چربی متوسط را به همراه خود دارند و اساس رژیم کتو مصرف کربوهیدرات بسیار کم و مصرف چربی بالا می باشد.

رژیم غذایی زون (Zone Diet)

این رژیم غذایی در سال 1990 میلادی توسط دکتر بری سیرز ایجاد شده است که به شما تضمین می دهد وزنی که از دست می دهید تماماً چربی خواهد بود. به گفته بنیانگذار این رژیم یعنی دکتر بری سیرز رژیم غذایی زون یک حالت فیزیولوژیکی در بدن است که می تواند در آزمایشات بالینی اندازه گیری شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که هورمون های بدن متعادل باشند و تولید هورمون توسط غذا، از جمله موارد دیگر، دیکته شود. صرف کالری کم به شما این امکان را می دهد تا خیلی سریع وزن کم کنید. رزیم غذایی زون این امکان را برای شما فراهم می کند درحالی که شما در طول روز 5 وعده غذایی می خورید. رژیم غذایی زون یک رژیم غذایی بسیار محبوبی است که که شامل متعادل کردن وعده های غذایی به صورت دقیق است. 40 درصد حاوی کربوهیدرات، 30 درصد پروتئین و 30 درصد چربی.

رژیم غذایی گیاه خواری (Vegetarian Diet)

مردم به دلایل بسیار زیادی همچون: اعتقادات مذهبی، نگرانی در مورد رفاه حیوانات و… به رزیم غذایی گیاه خواری روی می آورند. به طور کلی افرادی که از رژیم غذایی گیاه خواری پیروی می کنند از خوردن غذا هایی مانند مرغ، ماهی و هرگونه فرآورده جانبی که نیاز به ذبه حیوان دارد خود داری می کنند. این افراد بیشتر  از غذا هایی مانند سبزیجات، غلات، حبوبات، لبنیات پیروی می کنند. رزیم غذایی گیاه خواری انواع مختلفی دارد:

  • گیاه خوار لاکتو: افرادی که از این رزیم غذایی پیروی می کنند غذا هایی مانندگوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ نمی خورند و از محصولات لبنی مانند ماست، شیر، کره استفاده می کنند.
  • گیاه خوار اوو: افرادی که از این رزیم غذایی پیروی می کنند، فقط تخم مرغ می خورند.
  • گیاه خوار لاکتو- اوو: افرادی که از این رزیم غذایی پیروی می کنند غذا هایی مانند گوشت، ماهی و مرغ نمی خورند و از محصولات لبنی و تخم مرغ استفاده می کنند.
  • گیاه خوار میوه خوار

سخن پایانی

در دنیای کنونی به دلایل مختلفی مانند کم تحرکی، اختلال های روانی، بیماری های زمینه ای یا ارثی و… بسیاری افراد در معرض چاقی قرار می گیرند. توجه داشته باشید که نه لاغری بیش از اندازه خوبه نه چاقی و اضافه وزن زیاد. اگر شما اضافه وزن دارید یا از کمبود وزن رنج می برید می توانید با انتخاب یک رزیم متعادل و البته مشورت با پزشک متخصص به وزن ایده آل و تناسب اندام برسید. فراموش نکنید که رزیم غذایی و ورزش مکمل یکدیگر هستند و دو جزء جدایی ناپذیر برای کاهش وزن محسوب می شوند.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.