مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
بهترین-راه-برای-افزایش-تمرکز-و-دقت

بهترین راه برای افزایش تمرکز و دقت

فهرست مطالب

در امروزه رایج ترین افرادی که تمرکز لازم را ندارند جوانان و نوجوانان هستند. نتایجی که معکوس انتظار آن ها می باشد نتیجه ناشی از عدم تمرکز است. خوشبختانه روش های زیادی برای افزایش تمرکز وجود دارد اما نخست باید کلمه تمرکز را درک کرد که تمرکز به چه معنا است. از دید های مختلفی می توان تمرکز را تعریف نمود اما به طور کلی روشی برای پرورش ذهن می باشد که موجب تقویت تفکر و اندیشه فرد می شود. در حالت تمرکز فرد، دید آن نسبت به زندگی و موضاعات مختلف دقیق تر و کامل تر است بنابراین حالت های ذهنی بهتر و مفید تری کسب خواهد کرد. قطعاً تجربه این را داشته اید که هنگامی که مشغول مطالعه کتاب مورد علاقه تان هستید، متوجه اتفاقات اطراف نمی شوید؛ یا در هنگام تماشای فیلم مورد پسندتان شش دانگ حواستان بر تلوزیون است؛ این مثال ها بدین معنا می باشد که اگر تمام تمرکز را بر فعالیتی که در حال انجام هستید بگذارید (اعم از مثال های فوق مذکور)، آن فعالیت به نحو احسن انجام می شود و نتایج قابل قبولی در پی خواهد داشت. حال باما همراه باشید تا در این مطلب راه ها و روش های افزایش تمرکز را به طور کامل توضیح دهیم.

گام های دستیابی به تمرکز

رهایی ذهن از افکار های آزاردهنده

فکر های بیهوده و افکار منفی زباله های ذهن هستند که اگر کنترل و هدایت نشوند می توانند کنترل کل امور را در دست بگیرند. به گفته جولیا کامرون (کارشناس خلاقیت) بهترین راه برای حذف زباله های ذهن نوشتن می باشد. او همواره تأکید دارد که در اول صبح افکاری که ذهنتان را آشفته می کند یا فکر هایی که منطق در آن ها وجود ندارد را بنویسید و یا هنگامی که تمرکز خودتان را در حین کار از دست دادید هر آنچه در ذهنتان می گذرد نوشته و دوباره به کار خود بپردازید.

به عنوان مثال:

  • فرصت هایی که برایتان پیش آمده و شما عملکرد ضعیفی نسبت به آن فرصت داشته اید
  • عادت های بدی که موجب جلوگیری از پیشرفتتان می شود اما نمی توانید آنها را انجام ندهید
  • کار هایی که باید انجام می دادید ولی انجام ندادید
  • و…

برنامه ریزی و داشتن هدف

نخست می بایست یک هدف را برای تمرکز بر روی آن را انتخاب نمایید. سپس در گام بعدی باید کار هایی که منجر به رسیدن به هدفتان می شود را اولویت بندی کنید. کار های اضافی را حذف کنید (یا به زمان دیگر منتقل کنید) و کار هایی که متناسب با هدف شما است در لیست نگه دارید؛ با این روش کنترل زمان از دستتان خارج نمی شود. فراموش نکنید که باید از حواس پرتی غیر قابل کنترل اجتناب نمایید.

قدرت کلمه نه

 مرز های شخصی خود را حفظ کنید، به هر درخواستی که دوستان یا آشنایانتان دارند پاسخ مثبت ندهید؛ زیرا هر بار که جواب مثبت می دهید در بهترین دید زمان انجام آن کار از شما زمان می خواهد و اگر مطابق با شخصیت شما نباشد عملاً زمانتان را صرف چیز های بیهوده و پوچ کردید. پس برای وقت خود ارزش قائل باشید و نه گفتن را بی آموزید.

مدیریت کار و پروژه

اهداف بلند مدت را نمیشه در زمان کوتاه انجام داد و باید آن اهداف بلند مدت را به اهداف کوچک تر تقسیم بندی کرد  یا به قول معروف ره صد ساله را نمی توان یک شبه طی کرد. به ثمر رساندن کار های کوچک شما را به اهداف بلند مدتتان نزدیک و نزدیک تر می کند. ترک عادت های بد و ایجاد تغییر در خود کار سختی است اما برای کار های سخت هم راه حل هایی وجود دارد. یکی از این راه حل ها این است که عادت های بد را کم کم کنار بگذارید و عادت های خوب را به شکل مداوم انجام دهید به عنوان مثال: عادت کنید که خواب کافی داشته باشید و شب ها زو بخوابید یا خوردن فست فود را از لیست غذایی خود حذف نمایید.

از انجام چند کار همزان با هم خود داری نمایید

انجام چند کار در آن واحد، یک اشتباه بزرگ به شمار می رود. طبق تحقیقات محققین، نمی توان چند کار را همزمان انجام داد. مثلا نمی توان همزمان پیام را برسی کرد و پاسخ گوی تماس تلفنی بود. این کار منجر به ایجاد ناامیدی و استرس می شود. در این بخش اگر برنامه ریزی دقیق داشته باشید لازم به انجام چند کار به صورت همزمان همزمان نخواهید بود و هر یک از کارهایتان به بهترین شکل انجام می شود.

کنترل کردن زمان

هنگامی که در یک جلسه مهم و ضروری هستید ارتباطات دیگر را می بندید، تلفن خود را سایلنت می کنید و کار هایی که باید انجام دهید یادداشت می کنید تا بعد از پایان جلسه به آن بپردازید. زمان کار برای کار است هرگاه یک کار اعم از وقت گذراندن با خوانواده، کار کردن در محل کارتان و حتی تفریح انجام می دهید تمام فکر و ذهنتان در کاری که انجام می دهید باشد و متمرکز بر آن کار باشید. متمرکز بودن بر روی کاری که انجام می دهید باعث به سرانجام رساندن آن کار در مدت کوتاه تر می شود

استراحت در محل کار

به جای ساعت ها کار کردن و نرسیدن به نتیجه دلخواه، زمان استراحت در حین کار داشته باشید. دانستن اینکه استراحت در طول روز کاری دارید ادامه کار را برای شما آسان می کند زیرا استراحت های مکرر حس تازه و نو را به شما می بخشد. اما در حین استراحت باید فعالیت های مثبتی انجام دهید به عنوان مثال: انجام حرکات کششی (نشسته یا اگر امکانش است ایستاده)، خوردن آجیل یا میوه مانند بادام زمینی، بادام هندی، گردو، موز و …

محل کار متشنج

از درگیری و آشفتگی در محل کار به هر قیمتی خود داری نمایید زیرا شرایط بدنی شما تاثیر مستقیمی بر وضعیت روانی شما دارد. به عنوان مثال: میز شلوغ و نامرتب باعث آشفتگی می شود پس انضباط فردی را رعایت کنید. هر هفته یک روز را اختصاص دهید که میز کار خود را عمیق تر تمیز کنید و … این فضا متعلق به شما می باشد بنابراین فضایی بسازید که در آن احساس راحتی نمایید.

ورزش

وقتی بدن تحرک دارد عملکرد ذهن بهتری می باشد. اگر می خواهید تمرکزتان افزایش یابد از پیوند مغز و بدن خود استفاده کنید و حتما ساعاتی را برای ورزش کردن اختصاص دهید. اگر به هردلیلی اکنون نمی توانید در برنامه ریزی خود برای ورزش کردن جایی پیدا کنید هنگامی که به محل کار می روید اتومبیل خود را دور تر از محل کار پارک نمایید تا مجبور به پیاده روی شوید یا برای خرید کردن سوپر مارکت دور تر را انتخاب کنید.

سخن پایانی

شما هر ثانیه از ذهنتان استفاده می کنید اما باید ذهنتان را بر روی کارهایی که انجام می هید متمرکز نمایید. ورودی های ذهنتان را کنترل کنید نزارید حرف های بیهوده، خبر های جعلی و … بر روی ذهنتان تاثیر بگذارد زیرا موجب از دست دادن تمرکزتان می شود. تمرکز مهارتی است که با تمرین مداوم می توانید آن را بدست آورید استفاده از تکنیک های گفته شده سبب تسریع در پیشرفتتان می شود. فراموش نکنید که نوشتن افکار بیهوده می تواند کیفیت و کارایی ذهن شما را بهبود ببخشد.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.