مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
تجزیه و تحلیل بصری چیست؟

تجزیه و تحلیل بصری چیست؟

فهرست مطالب

روش های مختلفی برای تحلیل داده ها وجود دارد که ساده ترین آنها ایجاد یک تصویر یا نمودار، و بررسی آن به منظور کشف الگوها است. این روش که تجزیه و تحلیل بصری نامیده می شود رویکرد یکپارچه ای است که تحلیل داده را با تصویرسازی داده ها و دخالت انسانی ترکیب می کند.

سرعت داده سازی ها هشدار دهنده است! در سال ۱۹۸۱ باکمینستر فولر مخترع و آینده نگر، منحنی دو برابر شدن دانش را طراحی کرد تا این حقیقت را توضیح دهد که هر چه میزان دانش جمع آوری شده بیشتر شود سرعت تولید دانش جدیدتر افزایش می یابد. تا پایان قرن نوزدهم دانش بشر هر صد سال یک بار یا دیرتر، دو برابر شده است. تا پایان جنگ جهانی دوم دانش کلی بشر هر ۲۵ سال دو برابر می شد. امروزه باور بر این است که این مدت زمان ۱۳ ماه باشد و IBM زمانی را پیش بینی کرده است که در آن دانش ما هر ۱۱ ساعت دو برابر می شود.

امروزه داده های بسیار زیادی در دسترس ما هستند متأسفانه توانایی ما برای جمع آوری و ذخیره سازی این داده ها سریع تر از توانایی ما در تحلیل آنها رشد می کند. در حالی که ابزارهای توسعه یافته ای برای تحلیل خودکار برخی از آنها وجود داشته است پیچیدگی داده ها و مشکلات پیش رو نشان می دهد دخالت بشر همچنان مورد نیاز است تا خلاقیت انعطاف پذیری و دانش پیشین او در این زمینه وارد این فرآیند شود. بنابراین تحلیل بصری تصمیم گیرندگان را قادر می سازد تا ورودی های انسانی را با ظرفیت های بالای فناوری مدرن در ذخیره سازی و پردازش ترکیب کنند و با به کارگیری واسطه های بصری پیشرفته، دید بهتری نسبت به مسائل پیچیده پیدا کنند تا در تصمیم گیری های بهتر به آنها کمک کند.

چه زمانی از آن استفاده کنم؟

مناسبترین زمان برای استفاده از تجزیه و تحلیل بصری زمانی است که در پی فهم معنای حجم زیادی از داده ها هستید و یا زمانی که می توانید به کمک قدرت محاسباتی بیش از پیش پیچیدگی مسائلی را که با آنها روبه رو می شوید کاهش دهید.

بنابراین زمانی که می خواهید مشکلات بزرگ پیچیده را حل کنید، آن هم در شرایطی که داده های زیادی برای تحلیل دارید، تجزیه و تحلیل بصری روش مناسبی خواهد بود. واضح است که فناوری برای تجزیه و تحلیل ضروری است اما هرگز جایگزین انسان نمی شود زیرا تکنولوژی نمی تواند درک کامل و همه جانبه ای از مشکلات و راه های مقابله با آنها داشته باشد.

تجزیه و تحلیل بصری از هوش انسانی و فناوری به بهترین نحو استفاده می کند تا آنها را به گونه ای ترکیب کند که فناوری را قادر سازد بخش اعظم محاسبات سخت را انجام دهد، و در عین حال اطمینان بدهد که می تواند مشکلات را حل کند و در نهایت نتیجه ای ارائه دهد که برای انسان که باید آن را تفسیر کند، مطلوب و مفید باشد.

بنابراین فناوری با افزایش منابع شناختی سبب تقویت توانایی های شناختی انسان، گسترش حافظه ی فعال کاهش مدت زمان جستجو و افزایش قابلیت های تشخیص الگو در مجموعه ی بزرگی ا0ز داده ها می شود.

استفاده از تجزیه و تحلیل بصری با تبدیل داده ها به تصویر و نمودار امکان توضیح مفصل تر و کشف الگوها و روندهای پنهان در داده ها را فراهم میآورد که این به نوبه ی خود در تصمیم گیری در تمام سطوح کسب و کار به شما کمک می کند.

در پاسخ دادن به کدام یک از سؤالات کسب و کار به من کمک می کند؟

در پاسخ دادن به کدام یک از سؤالات کسب و کار به من کمک می کند؟

تجزیه و تحلیل بصری به کشف الگوهای داده ها کمک کرده و شما را قادر می سازد حجم زیادی از داده ها را برای هر کسی، صرف نظر از این که تحلیل گر داده یا متخصص آمار باشد، قابل دستیابی و قابل فهم سازید. همچنین به شما کمک می کند به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • بهترین مشتریان من کجا هستند؟
  • بهترین مشتریان من چه ویژگی هایی دارند؟
  • آیا سهم بازار من رو به افزایش است یا کاهش؟
  • آیا ارتباطی میان عامل X و عامل Y وجود دارد؟

با استفاده از تجزیه و تحلیل بصری می توانید پاسخ هایتان را سریع تر و به شیوه ای بصری و جالب تر ارته دهید.

چگونه از آن استفاده کنم؟

بر اساس پروژه ی اروپایی VisMaster، پروسه ی تجزیه و تحلیل بصری شامل چهار مرحله ی مجزا است. داده تصویر سازی ،دانش مدل ها مرحله ی اول وارد کردن و تغییر دادن داده ها است. داده های منبع به شکل های گوناگون و در مکان های مختلف وجود دارند؛ بنابراین لازم است پیش از به کارگیری روش های تحلیل، خودکار یکپارچه سازی شوند. از جمله دیگر اقدامات رایج در مرحله ی پیش پردازش، پاک سازی داده ها نرمال سازی و دسته بندی آنهاست.

مرحله بعدی اجرای تحلیل خودکار است که اغلب با استفاده از روش های داده کاوی، مدل هایی از داده های اصلی تولید می کند. هنگامی که یک مدل ایجاد می شود باید آن را ارزیابی و سپس اصلاح کنید. بنابراین تصویرسازی این امکان را به شما می دهد که با تغییر پارامترها یا انتخاب دیگر الگوریتم های تحلیل داده ها را آزمایش کنید سپس می توانید از تصویر سازی مدل برای ارزیابی یافته های حاصل از مدل های ایجاد شده استفاده کنید. انتخاب یک در میان روش های بصری و خودکار مشخصه ی بارز پروسه ی تجزیه و تحلیل بصری است و منجر به اصلاح مداوم و اثبات یافته های اولیه می شود. فراموش نکنید که این ترکیب انسان و فناوری است که سبب می شود تجزیه و تحلیل بصری بسیار مفید واقع شود. اگر چیزی از نظر انسان درست نباشد می تواند آن را بررسی کند. اصلاح کند. و یا تحلیل جدیدی اجرا کند.

این ترکیب کاربری انسان با تصویر سازی داده ها است که برای ارائه ی اطلاعات عمیق، مثلاً از طریق متمرکز شدن بر حوزه های مختلف داده ها یا در نظر گرفتن دیدگاه های بصری متعدد، مورد نیاز است. دانش اساساً از طریق، تصویرسازی تحلیل خودکار و همچنین تعاملات پیشین بین تصویرسازی مدل ها، و فرد تحلیل کننده به دست میآید. خوشبختانه ابزارهای متعددی برای تجزیه و تحلیل بصری در بازار موجود است.

مثال عملی

هانس روزلینگ، پزشک و استاد سوئدی، استاد بین المللی بهداشت در انستیتو کارولینسکا” است. او همچنین متخصص آمار، تحلیل گر داده و یک سخنران برجسته است. اگر می خواهید با قدرت تجزیه و تحلیل بصری آشنا شوید به شما توصیه میکنم یکی از سخنرانی های او در TED را گوش

کنید.

او در یکی از سخنرانی هایش (http://www.ted.com/talks/hans_rosling_at_state) ، در مورد این که چگونه دانشجویانش در مورد آنها” و “ما” از منظر کشورهای توسعه یافته ی دنیای غرب و کشورهای در حال توسعه بحث می کنند، صحبت می کند. او از آنها خواست دقیقاً توضیح دهند که منظورشان از این اصطلاحات و القاب چیست همه ی آنها این اصطلاحات را در دانشگاه یاد گرفته بودند و مطمئن بودند که معنای آنها را می دانند دکتر روزلینگ اصرار به شنیدن تعریف دقیق کرد و یکی از دانش آموزان این گونه توضیح داد که جهان توسعه یافته یعنی عمر طولانی و خانواده های کوچک” و جهان در حال توسعه یعنی عمر کوتاه و خانواده های بزرگ این تعریف، مختصر و مفید بود اما آیا درست بود؟ دکتر روزلینگ تصمیم گرفت این فرضیه را آزمایش .کند کاملاً واضح است که برای آزمایش چنین فرضیه ای حجم زیادی از اطلاعات باید پردازش می شد.

او نرخ مرگ ومیر و نرخ تولد کشورها و تمام این داده های سالانه ی مربوط به چندین دهه را نیاز داشت. بررسی شکل خام این داده ها در صفحات گسترده یا پایگاه داده دید چندانی به دست نمیداد. مغز انسان قادر به پردازش این حجم عظیم داده و ارائه ی نتایج معنی دار نیست دکتر روزلینگ از تجزیه و تحلیل بصری استفاده کرد.

او کشف کرد که تصور دانش آموزانش در مورد ماهیت زندگی در نقاط مختلف جهان دارای نقص های اساسی است. او یک نقشه ی بصری ایجاد کرد و رابطه ی بین فرزندان هر زن” و “امید به زندگی” را برای کشورهای سراسر جهان نشان داد و نمودار آن را به صورت انیمیشن درآورد تا نتایج مربوط به سال های مختلف را نشان دهد. دانش آموزان با دیدن انیمیشن بصری داده ها می توانستند بگویند که در نگاه اول به داده های سال ۱۹۵۰ تعریف آنها تا حد زیادی درست بود؛ اما از سال ۲۰۰۷ این تعریف دیگر درست در نمی آمد. در این سال هنوز هم دانش آموزانی بودند که این تعریف را به عنوان تنها تعریف درست یاد می گرفتند.

هنوز کشورهایی مثل افغانستان وجود داشتند که این تعریف در مورد آنها درست بود، اما بیشتر کشورها تعداد اعضای خانواده را به میزان قابل توجهی کاهش داده و عمر طولانی تری نسبت به اجداد خود داشتند.

این قدرت تجزیه و تحلیل بصری است باعث می شود این مجموعه داده های حیرت آور عملاً مفید واقع شوند و به ما کمک می کند طرز فکر خود را در مورد آنچه واقعاً در کسب و کار ما در حال رخ دادن است تغییر دهیم.

نکات مهم

نکات مهم

هنگام تجزیه و تحلیل بصری اطمینان حاصل کنید جوابی که داده ها به سؤال استراتژیک کلیدی می دهند به وضوح در صفحه نمایش نشان داده می شود. این امر توجه خواننده را به هدف داده ها معطوف می کند، در نتیجه آنها با مشاهده ی جلوه های بصری و نمودارها گیج نمی شوند.

ریسک اصلی تجزیه و تحلیل بصری این است که ممکن است نسبت به بخش بصری معادله وسواس پیدا کرده و بارها و بارها داده هایتان را به بخش های کوچکتر تقسیم بندی کنید. تجزیه و تحلیل بصری برای پر کردن خلا بین اطلاعات و دیدگاه ها کارایی زیادی دارد به شرطی که تنها در زمانی که داده ای مورد نیاز است بر آن تمرکز کنید. این که یک برنامه ی تجزیه و تحلیل بصری می تواند اطلاعات را به هزاران شیوه دست کاری کرده و ارائه دهد لزوماً به این معنا نیست که شما باید اطلاعات را به هزاران شیوه دست کاری کرده و ارائه دهید. سعی کنید تمرکزتان تنها بر سؤالی باشد که باید پاسخ داده شود.

منبع: کتاب 67 روش کلیدی تجزیه و تحلیل کسب و کار

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.