مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
معجزات تمرین در آب

معجزات تمرین در آب

فهرست مطالب

جلد ۱۴ دایره المعارف، امریکانا، چاپ ۱۹۷۳ ، صفحه ۶۶۷ در تعریف هیدروتراپی می نویسد: هرگونه معالجه و مداوا به کمک آب را می توان هیدروتراپی دانست لیکن باید گفت که امروزه هیدروتراپی اغلب به شیوه ای از معالجه گفته می شود که در آن اجرای حرکات و نرمش های خاص در آب مورد نظر باشد.

اساس این نوع معالجه سبک شدن بدن هنگام غوطه وری در آب است و به همین دلیل بیمار قادر میگردد عضلات و اندام های خود را با مصرف نیروی کمتری به حرکت در آورد و در عین حال چون فشار بدن بر روی مفاصل کاهش می یابد در اجرای حرکات نیز درد کمتری احساس می شود علاوه بر این آب از چنان خاصیت نشاط انگیز و فرح بخشی برخوردار است که شوق لازم برای  تمرین، تکرار و اجرای حرکات به وجود می آورد.

در هیدروتراپی عمومی به طور معمول تمام بدن (بجز سرو گردن) بیمار در آب قرار می گیرد. اما در هیدروتراپی عضوی فقط همان عضوی که دچار عارضه شده است در آب قرار می گیرد در هیدروتراپی همچنین یک قسمت یا تمام بدن را – بسته به مورد – دفعات گرم و سرد می کنند و با این کار گردش خون در عروق را تسهیل می کنند.

هیدروتراپی به کمک دوش که از سوراخ های ریز آن آب با فشار (وگاه به صورت پودر مانند) به اعضا و اندام ها پاشیده می شود در تحریک اعصاب حرکات عضلات و تسهیل جریان خون در عروق کمک بسیار مؤثری است. این روش ها به گونه ای ساخته می شوند که بتوان فشار آب را با پیچاندن دسته یا خود دوش بیشتر یا کمتر کرد و یا دوش را مانند گوشی تلفن به دست گرفت و جهت آب را مستقیماً بر روی عضو دردمند متمرکز نمود. نوع دیگر این دوش ها فقط دارای یک سوراخ است که آب را از همان یک مجرا و با فشار زیاد بیرون می دهد و به این ترتیب می توان آن را دقیقا روی هر نقطه از بدن متمرکز کرد. حوضچه ها یا مخازنی هم هستند که می توانند آب را با فشار زیاد بر روی بدن بپاشند و در این حال فشار آب همچون ماساژ، عاملی خواهد بود در حرکت بخشیدن به عضله و تسکین دردهای موضعی

دوش

در این مقاله از روش هایی سخن به میان خواهد آمد که سبب بهبود یا معالجه فلج ها انواع آرتروز و دیسک خواهد شد.

شاید فراگیر شدن ورزش درمانی در آب به وجود آمدن شاخه ای ویژه در پزشکی برای این نوع معالجات تا حد زیادی مدیون «ورزش» و قهرمانانی باشد که دستخوش آسیب های جدی مفصلی، عضلانی و استخوانی شده و بر اثر اجرای تمرینات خاص در آب توانسته اند به زودی شفا یابند و با قدرت به میدان باز گردند.

معجزات تمرین در آب

جونامت

نخستین بار در دهه هفتاد بود که در مجامع ورزشی اروپا و امریکا سخن از تمرین در آب به میان آمد. آن روزها یکی از سرشناس ترین بازیکنان فوتبال امریکایی به نام جونامت در یک برخورد شدید به هنگام مسابقه با پارگی شدید رباط های زانو و مینیسک داخلی و خارجی پا روبه رو شد. او ۹ ماه دوری از میدان مسابقه و تمرینات میدانی را با تمرین در آب به خوبی جبران کرد به طوری که وقتی از استخر وارد زمین چمن مسابقه شد، دوباره به همان بازیکن قدرتمندی بدل شده بود که پیش از آسیب دیدگی بود! طبعاً هیچ کس نمی توانست باور کند که چگونه ممکن است کسی که مدت نه ماه از تمرین و مسابقه دور بوده است به محض ورود به میدان همان گونه قدرت نمایی کند که پیش از آن می کرد. همه می خواستند راز این معجزه را دریابند و به زودی معلوم شد جونامت هر روز ساعت ها در میان آب های یک استخر غوطه خورده، دویده، پای دوچرخه زده و انواع نرمش ها و تمرین ها را اجرا کرده است. این تمرینات اجازه نداده بود که جونامت از فرم عالی خود خارج شود.

حسین برقچی

یک نمونه عینی از تأثیر هیدروتراپی در مورد آسیب دیدگان ورزشی آقای حسین برقچی قهرمان هموطن ماست. نامبرده هنگامی که در شهر ماینس (آلمان) در اردوی آمادگی برای شرکت در بازی های آسیایی ۱۹۷۴ بود بر اثر اصابت وزنه، از ناحیه سمت چپ بدن مصدوم و به مدت یک ماه در بیمارستان بستری شد. این حادثه ی غیر مترقبه و صدمه شدید ناشی از آن شاید در مورد هرکس دیگر اتفاق می افتاد منجر به یک عم گوشه نشینی و دوری گزیدن از میدان و فعالیت های ورزشی می شد. اما قهرمان ایرانی به پشتوانه اراده ای آهنین و تن دادن به تمریات علمی و فیزیوتراپی و هیدروتراپی تحت نظر آقای دکتر علی محبی رئیس بخش مربوطه در بیمارستان ماینس آلمان به تدریج قادر به انجام حرکات اولیه بدن شد و پس از انتقال یافتن به تهران تصمیم به ادامه معالجات هیدروتراپی گرفت. شایان ذکر است که آقای برقچی، گرچه روزهای نخست معالجه با برانکار به کنار استخر حمل می شد لیکن پس از مداومت و استمرار در شیوه معالجه ورزش درمانی در آب به چنان نتایج مثبتی دست یافت که نه تنها بار دیگر به عرصه ورزش بازگشت بلکه هم اکنون در شمار قهرمانان طراز اول ورزش معلولین جهان است.

ماری دکر

مورد دیگر، «ماری دکر» قهرمان دو میدانی بود که از معجزات تمرین در آب بهره مند شد. او که به دلیل آسیب دیدن آشیل پا از تمرین و میدان مسابقه محروم مانده بود، به مدت چهار ماه متوالی صبح و بعد از ظهر در یک استخر به تمرین و آماده سازی خود ادامه داد حاصل کار، پس از ماه ها دوری از میدان این شد که «ماری دکر» درست ۱۰ روز پس از بازگشت به میدان می توانست در میان حیرت و ناباوری همگان رکورد ۲ هزار متر جهان را بشکند از این واقعه شگفت انگیز همه به حیرت افتادند مگر دکتر داگ کلمنت مدیر بخش طب ورزشی دانشگاه «وانکوور» در کانادا، زیرا ماری دکر زیر نظر وی مداوا می شد و برای دکتر کلمنت مشاهده چنین معجزاتی از «آب» تازگی نداشت.

دووایت استونز

چهره معروف دو و میدانی که مدت ها رکورددار پرش ارتفاع جهان بود. در یکی از پرش های خود دچار پارگی تاندون آشیل پا شد و به ناچار زیر تیغ جراحی رفت اما دوایت استونز بیش از یک ماه از تمرینات دور نماند چرا که درست پس از یک ماه از عمل ،جراحی تمرین در آب را آغاز کرد و بدون اعمال هیچ فشاری بر آشیل پای آسیب دیده خود، سخت ترین تمرین ها را در استخر ادامه داد و نتیجه آن شد که وقتی دوباره قدم به میدان رقابت ها نهاد کاملا سرحال و در فرم مطلوب بود. دوایت استونر به قدری دلبسته حرکات ورزشی در آب شد که حتی پس از بهبود نیز تصمیم گرفت بخش بزرگی از تمرینات خویش را در استخر انجام دهد.

کیم گالاگر

برنده مدال برنز ۸۰۰ متر بانوان المپیک لس آنجلس (۱۹۸۴) نیز یکی دیگر از مصدومین است که سه ماه پس از بازی های لس آنجلس پارگی عضله پیدا کرد ولی تمرین در آب به کمک آمد تا وی در کمترین زمان ممکن بهبودی خود را باز یابد و به میدان مسابقه بازگردد. پس از آن برای کیم گالاگر هم تمرین و دویدن و پای دوچرخه زدن در آب همانقدر اهمیت یافت که تمرین در بیرون از آب

لین ویلیامز

قهرمان ۳ هزار متر جهان نیز از معجزات تمرین در آب بهره مند شد و زیر نظر دکتر «کلمنت و همکاران وی در دانشگاه وانکوور کانادا توانست آسیب دیدگی پای خود را باز سازی کند.

در واقع آنچه امروز دکتر کلمنت و یارانش در وانکوور کانادا دنبال می کنند ادامه کار دکتر کارسون کنراد امریکایی است که در دهه ۱۹۴۰ روی بیماران قلبی انجام می داد. دکتر کارسون کنراد بیماران قلبی را وادار به اجرای یک رشته حرکات سبک در استخر می نمود تا بدین وسیله قلب را در برابر فشارها و شوک های احتمالی بعدی مقاوم و نیرومند سازد. نظریه های دکتر کنراد در زمینه مقاوم شدن قلب بر این اساس استوار بود که چون هر جسمی در آب به اندازه وزن مایع هم حجم خود سبک می شود لذا می توان بیماران قلبی را هنگام غوطه وری در آب به اجرای حرکات خاصی وادار کرد و بدون اعمال هیچ نوع فشار سنگینی به قلب مقاومت آنها را به تدریج بالا برد. در تعقیب فرضیات و شیوه های درمانی دکتر کارسون کنراد دکتر داگ در دانشگاه وانکوور کانادا اقدام به تشکیل یک گروه پزشکی خاص به منظور هیدروتراپی و ترمیم ضایعات به کمک ورزش درمانی در آب کرد که نتیجه اقدامات او در مورد قهرمانان سرشناس ورزش یکی پس از دیگری با موفقیت ستایش انگیزی جلوه گر شد و در جهان ورزش همچون انفجار بمب طنین افکند در مصاحبه های بسیاری که مطبوعات و رسانه ها با دکتر کلمنت ترتیب دادهاند نامبرده همیشه بر روی یک اصل بزرگ و اساسی تأکید کرده است: من به بیماران خود توصیه میکنم تا می توانند در آب بدوند بی آن که پای آنها به کف استخر تماس حاصل کند چنین کاری ممکن است در وهله اول مشکل به نظر برسد، به ویژه برای کسانی که به فن شنا آشنا نیستند. اما دیری نخواهد گذشت که راه رفتن و دویدن در آب را خواهند آموخت و آن را آسانتر از راهپیمایی در خارج از آب خواهند یافت) توصیه دکتر کلمنت چنین: است: «مصدوم می تواند کار را با ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دویدن در آب شروع نموده و ظرف چند روز این زمان را حداقل به ۳۰ دقیقه در هر جلسه افزایش دهد. همپای تمرین و نرمش در آب، بهتر است نرمشهایی نیز خارج از آب صورت گیرد همچنین میتوان بازیهای نشاط انگیز همچون واترپلو را نیز چاشنی کارکرد تا خستگی کمتری دست دهد»

دیگر توصیه های دکتر داگ کلمنت به شرح زیر است

دیگر توصیه های دکتر داگ کلمنت به شرح زیر است

به اعتقاد من و به استناد تجاربی که دارم، در شرایطی که می توان در آب فشار بر بدن را بالا برد یک تمرین سبک مثل آرام دویدن در آب بسیار کمتر از یک پیاده روی معمولی روی زمین فشار ایجاد می کند و نیز خستگی کمتری به بار می آورد.

در آب احتیاجی به دویدن به صورت کامل و تکنیکی نیست بلکه به هر صورت به جلو رفتن مهم است. به عبارت دیگر می باید به عضو مصدوم تا حد ممکن استراحت داد و از دیگر اعضا کار کشید.

در آب، همه نوع تمرینی میسر است و هر کس می تواند تمرینات پرشی سرعتی و استقامتی را انجام دهد.

با نرم دویدن، زانو بلند زدن، جهیدن به چپ و راست و انجام حرکات کششی در آب می توان عضلات را قوی کرد بی آنکه به مفصل ها رباط ها و مهره های آسیب دیده فشار جدی وارد آورد.

بدین ترتیب می توان گفت فصل جدیدی از «تمرین کردن» و «آماده سازی» بدن در جهان ورزش آغاز شده و چنان مورد توجه و رو به گسترش است که دیگر مسأله از فرم خارج شدن ورزشکار به علت آسیب دیدگی های کلی و جزئی نظیر در رفتگی کشیدگی عضله ضربه خوردن مفاصل و نظایر اینها یا کاملا منتفی شده یا به حداقل زمان ممکن خواهد رسید. در این حال کنترل تغذیه و وزن ورزشکاران آسیب دیده (به علت دور ماندن از تمرین) منتفی نشده است. استفاده از شنا و نرمش و ورزش در آب اجازه خواهد داد ورزشکاران با خیالی آسوده و اعتماد به نفس کامل قدم به میدان رقابت ها بگذارند. ضمن آن که ثابت شده است دویدن و تمرین در آب و اجرای حرکات خاص در استخر گذشته از تمام فشار آب سبب تحریک کنستر آلسیون قلب و فواید ناشی از آن خواهد شد.

سخن پایانی

در پیش گرفتن تمرینات بدنی و اجرای حرکات خاص در استخر گذشته از تمام فواید درمانی قابل ملاحظه آن در ورزش و آسیب های ورزشی یکی از راه های سازنده برای درمان فلج ها و به خصوص معلولین است. در مورد معلولین بی تردید هیچ شیوه دیگری قابل مقایسه و رقابت با تمرینات آب درمانی نیست و کمتر دیده شده یک فرد معلول به صورت جدی و مستمر به آب درمانی بپردازد و دیر یا زود نتیجه لازم را نگیرد. مسأله عمده و مورد توجه در این مقاله نیز تنظیم انواعی از تمرین برای جانبازان و معلولینی است که بر اثر ۸ سال جنگ تحمیلی و شرکت در عملیات رزمی دچار فلج در قسمت هایی از بدن شده اند. بر ماست که اگر تجربه و دانشی در زمینه توانبخشی به معلولین داریم آن را در طبق اخلاص قرار دهیم و علیرغم کمبودهای موجود از بابت استخر و دیگر تجهیزات مربوط به آب درمانی شیوه هایی را ابداع کرده و ارائه دهیم تا عزیزان معلول بتوانند در هر وضعیتی به تمرین و تکرار بپردازند بلکه ان شاء الله توانایی های خود را بازیافته، به صورت فعال وارد زندگی اجتماعی شوند.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.