مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
لذت کوهنوردی و فواید روحی آن

لذت کوهنوردی و فواید روحی آن

فهرست مطالب

کوه پیمایی یا کوهنوردی فعالیتی است که هر کسی با دید متفاوتی به آن می نگرد. بعضی ها به عنوان تفریح به آن نگاه می کنند. بعضی ها به عنوان یک ورزش سالم و عده ای دیگر به عنوان یک ماجراجویی خطرناک اما نکته مشترکی که همه این دیدگاه ها را به هم نزدیک می کند درسی است که همه کوه نوردان خواسته یا ناخواسته از آن یاد می گیرند و آن درس زندگی است

کسی که تصمیم صعود به قله ای را می گیرد باید مراحل مختلفی را طی کند که درست همانند طی کردن مراحل مختلف در زندگی برای رسیدن به یک هدف می باشد. همانند زندگی که هر فردی باید هدفی را انتخاب کند یک کوه نورد باید قله صعودش را انتخاب کند و برای رسیدن به قله یا هدف مورد، نظر احتیاج به یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده دارد.

در کوهنوردی مواردی همچون پوشاک مناسب آب و غذای کافی وسایل امداد و نجات بررسی وضعیت آب و هوا و بررسی توانمان برای صعود و در زندگی مواردی همچون کار و تحصیلات، سلامت جسم و روان و بررسی مشکلات احتمالی پیش رو و چگونگی فائق آمدن بر آنها از آن جمله می باشند. یک کوه نورد یاد می گیرد که چه در زندگی و چه در کوه باید با قدم های محکم یکنواخت و ثابت به سمت هدف حرکت کرد؛ یاد می گیرد که باید در مسیر حرکتش از زیبایی های اطرافش هم لذت ببرد، یاد می گیرد که فقط می تواند به خودش تکیه کند، یاد می گیرد که در موقع خستگی و در اوج ناامیدی یک تجدید قوای کوچک می تواند دوباره امید و قدرت رسیدن به هدف را به او بازگرداند و مهمترین نکته این که یاد می گیرد که فقط پشتکار و تحمل خستگی میتواند او را به قله و هدفش برساند.

احساس سبک بالی

احساس سبک بالی

هیچ کس بهتر از یک کوه نورد نمی داند که رسیدن به هدف مورد نظر در زندگی چه احساس لذت بخشی به انسان می دهد. احساسی که سرشار از شادی سبک بالی اعتماد به نفس و امید به زندگی می باشد و این احساس به آدم انگیزه انتخاب کردن قله و هدف بلندتری را می دهد. مهمترین درسی که ما می آموزیم مغرور نبودن است. چون وقتی از بالای یک قله اطراف خود را نگاه می کنیم، پی به بزرگی و قدرت خداوند می بریم دنیایی که در آن زندگی می کنیم چقدر بزرگ و زیبا میباشد و پی می بریم که ما قطره آبی بیش در مقابل این اقیانوس نیستیم.

آرامش روحی را در کوهستان جستجو کنیم

کوه، یکی از بزرگ ترین منابع سرور و شادی است. کوهستان راهی آسان برای حفظ و ارتقای سلامت روان، پیش روی ما گذاشته است. کوه شفابخش است و قدم زدن در آن فشارهای روحی را کم کرده و نگرانی ها را از بین میبرد. کوهنوردی باعث انگیزه و میل به زندگی تقویت اعتمادبه نفس و در کل خوش بینی به آینده در انسان می شود کوهنوردی و قدم زدن در طبیعت به شما انرژی می دهد تا احساس آرامش کنید و از سرزندگی و شادابی خود لذت ببرید و با هر آنچه در زندگی به ویژه در محیط کارتان روی می دهد به آسانی برخورد نمایید. تحقیقات نشان داده است افرادی که فعالیت ورزشی مانند کوهنوردی را به طور منظم و مرتب انجام می دهند دارای احساس خشنودی بیشتر، اعتماد به نفس و برداشت بهتری از خویش هستند.

بزرگ ترین لذت کوهنوردی، آرامش

کوهنوردان عموماً افرادی خوش اخلاق و شاداب و مهربان هستند زیرا مسمومیت ناشی از هوای آلوده شهر با تنفس عمیق هوای کوهستان از خون زایل می شود و تمام سلول های بدن با جریان سریع خون پر اکسیژن، شسته و شاداب شده؛ به علاوه موجب رفع رخوت و سستی از جسم و روح می گردد. در حین کوهنوردی هورمون هایی مانند اندروفین ها و سروتونین در خون افزایش یافته و با اثرات ضد درد خود قادرند در فرد کوهنورد نشاط و نیرو ایجاد کنند.

کوهنوردی منظم و مرتب اندورفین ها را که باعث احساسات مثبت درمانی می شود در خون وارد می کند، این ماده خاصیت آرام بخشی دارد. کوهنوردی های طولانی مدت و مداوم موجب تحریک مغز برای تولید هورمون هایی به نام اندورفین می شود و موجب قطع درد و ایجاد حالت شادابی در افراد می گردند و به او کمک می کند تا خود را از تنش ها و نگرانی ها و اضطراب ها رها سازد. انجام کوهنوردی آرام و طولانی به طور منظم و مرتب در پایان هر هفته می تواند در عرض چند هفته حال شما را بسیار بهبود بخشد. گاهی مواقع حتی نگاه کوتاهی به طبیعت (کوهستان، جنگل، باغ) فشار زندگی روزمره را در وجود شما از بین میبرد در یک مقاله در نشریه بین المللی ایک تایمز (مورخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۰) بیان شد که تحقیقات نشان می دهد صحنه های آرام بخش، از طریق ایجاد تغییراتی در جریان و گردش خون موجب آرامش در مغز می شوند. عبور از ارتفاعات و صعود از صخره ها به قلل مرتفع، دیواره های سنگی و کوه های پربرف و یخ، موجب خونسردی و مهارت و همچنین نرمش و سرعت انجام در کارهای معمول زندگی می شود و از خمودگی و افسردگی و پیری زودرس جلوگیری می کند. به علاوه قدم زدن در میان گل ها لاله ها و سبزه های خوشبو مشاهده پرندگان و جانداران ظریف و زیبا و تماشای مناظر دیدنی و دست نخورده ،طبیعی باعث آرامش روح انسان می گردد.

با طی مسافت و صعود آرام به کوه در اثر ترشح هورمون ها و آنزیم ها ذوق و اشتیاق حرکت بیشتر شده، به اصطلاح بدن گرم گردیده و حرکت آسان تر می شود. دانشمندان ژاپنی به این نتیجه رسیده اند که احساس ما ناشی از دیدن خورشید، بوی عطر درختان و شنیدن صدای آب می تواند تأثیری آرام بخش داشته باشد. بسیاری از روان پزشکان بر این نکته تأکید کرده اند که ارتباط آدمی با طبیعت نتایج و اثرات بسیار مفیدی برای او به همراه خواهد داشت و قطع ارتباط با طبیعت انسان را از بسیاری خوشی ها محروم می سازد. همزمان در زندگی احساس کردیم و وضع جسمی یا روحی خوبی نداریم به طبیعت پناه ببریم تا آرامش خود را بازیابیم. صداهای طبیعت صداهایی شفابخش هستند، پس بکوشیم بر اساس برنامه ای منظم در زندگی روزمره زمانی را در طبیعت و از جمله کوه سپری کنیم یا کوهنوردی منظم و مرتب تیشه به ریشه استرس بزنیم.

یکی از بهترین راه های ساده و سالم ایجاد آرامش و برطرف کردن استرس، کمک گرفتن از طبیعت است. زندگی در طبیعت برای ذهن و جسممان مزایای بسیاری در پی دارد در نتیجه آلودگی و عوامل فشار روحی را متوازن می کند. طبیعت مرهم بسیار خوبی برای ذهن های دردمند است. ویلیام وردزورت می گوید: طبیعت هیچ گاه به قلبی که او را دوست دارد خیانت نمی کند. وقتی ما در احاطه طبیعت (گیاهان و کوهستان) قرار می گیریم، بسیار مسرورتر هستیم، از روست که بیشتر مردم در تعطیلات به مناطق کوهستانی یا کنار دریا می روند تا استراحت کنند، بیاسایند و سرحال شوند. از خدا به خاطر همه نعمت هایش سپاسگزاری کنیم شهر شلوغ با آلودگی بیش از اندازه و تراکم وسایل نقلیه، مشکلات زیادی به بار می آورند.

فعالیت ورزشی و از جمله کوهنوردی را با زندگی تان گره بزنیم تا قادر شویم، از فواید آرامش لذت فراوان ببرید. فراموش نکنیم کوهنوردی آرام و مناسب یک آرامش دهنده عمومی و عامل مؤثری در پیشگیری از بروز ناراحتی های روحی است. مطالعات انجام شد در افراد میانسال نشان داده است که افرادی که کوه پیمایی و پیاده روی منظم و مداوم را شیوه زندگی خود قرار داده اند، کمتر دچار اضطراب و فشارهای روحی افسردگی و خستگی می شوند. کوهنوردی یکی از بهترین راه ها برای کنترل فشار روحی است.

کوهنوردی صرف نظر از سرعت گام ها به طور طبیعی میزان استرس (فشار روحی) را کم می کند. کوه پیمایی آرام و طولانی به طور قابل توجهی در مقابله با استرس نقش فراوان دارد.

افسردگی کمتر با کوهنوردی و کوه پیمایی بیشتر

افسردگی کمتر با کوهنوردی و کوه پیمایی بیشتر

بالا رفتن میزان آمار و ارقام افسردگی در شهرهای بزرگ ارتباط مستقیمی با دور بودن انسان از طبیعت دارد. طبیعت، موجب ایجاد آرامش، شادی و نشاط می شود و بر رفتارها و احساسات انسان تأثیر مثبت می گذارد. آزمایش های متعدد روانپزشکی نشان داده است کسانی که فعالیت های ورزشی منظم و مرتب مانند پیاده روی، کوهنوردی، دویدن آرام انجام می دهند کمتر به افسردگی دچار می شوند. ورزش های هوازی از جمله کوه پیمایی، پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن، حرکات نرمشی، از جمله ورزش های بسیار مؤثر در درمان طبیعی افسردگی به شمار می آیند. هنگامی که فرد فعالیت های کوهنوردی و سنگ نوردی را با پشتکار و علاقه انجام می دهند این امر موجب رهایی او از احساس ناکامی و دلسردی می شود.

کوهنوردی منظم، خواب نیروبخش

ورزش هایی مانند پیاده روی، کوه پیمایی، دویدن آرام و شنا کردن می توانند کمک کننده در داشتن خواب آرام و نیروبخش باشد. انجام تمرین های ورزشی منظم و مرتب مانند کوهنوردی و پیاده روی به تنظیم ریتم های طبیعی بدن و نیز آرامش اعصاب کمک می کند. برای رفع خستگی جسمانی حاصل از کار زیاد با کوهنوردی آرام و طولانی احساس آرامش خواهیم نمود. همچنین درهای جزئی را که مانعی برای خواب خوش است برطرف خواهند ساخت.

در تقویت اعتماد به نفس و خوش بینی بیشتر، پیش قدم شویم

تحرک تمام اندام های بدن در هنگام کوهنوردی حیات بخش است و به سلول های بدن نشاط و جان می دهد. کوهنوردی باعث انگیزه و میل به زندگی، تقویت اعتماد به نفس و در کل خوش بینی به آینده در انسان می شود تحقیقات نشان داده است افرادی که فعالیت ورزشی مانند کوهنوردی را به طور منظم و مرتب انجام می دهند دارای احساس خشنودی بیشتر، اعتماد به نفس بالایی داریم، دهم ما در آرامش است و یکی از مؤثرترین راه ها برای آرام کردن ذهن، آشتی با کوه است. وقتی با طبیعت خلوت می کنیم، برای تماشای پرندگان وقت می گذاریم و از بوی خوش گل ها لذت می بریم، ذهنمان کاملاً می آساید و احساس می کنیم سرور و شادی صرف بر وجودمان حاکم است. تحقیقات اخیر در ژاپن نشان داده است که ایمنی بدن ما با بودن در فضای سبز قوی تر می شود.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.