مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
کسب-و-کار-خانگی-مزایای-آن

کسب و کار خانگی + مزایای آن

فهرست مطالب

کسب و کار خانگی (Home business) به آن بخشی از کسب و کارها گفته می شود که ممکن است لزوماً مشارکت همه ی اعضای خانواده را در بر نداشته و صرفاً یک یا چند نفر از اعضای خانواده در آن به فعالیت اقتصادی مشغول باشند. از نظر ILO)، سازمان بین المللی کار) موقعیت مکانی یعنی وجود کسب و کار در منزل، معیار تلقی نمودن آن به عنوان مشاغل خانگی است. این در حالی است که کسب و کار خانوادگی به کسب و کارهایی اطلاق می شود که فعالیت های اجرایی (مدیریتی، مالی و عملیاتی) آنها بر عهده ی اعضای یک یا چند خانواده باشد و تصمیمات استراتژیک و سرنوشت ساز در مورد شرکت یا کسب و کار توسط آنها اتخاذ گردد. به طور خلاصه می توان به مشاغلی که با عضویت اعضای خانواده در فضای مسکونی و در قالب یک طرح کسب و کار مجاز، بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود، مشاغل خانگی می گویند

اهمیت کسب و کار خانگی

امروزه کسب و کارهای خانگی از بخش های حیاتی و ضروری فعالیت های اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب می شوند. کسب و کارهای خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه ی محصول یا خدمات، موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می شوند. همچنین برای، جوانان کسب و کارهای خانگی، نقطه ی شروع مناسبی برای راه اندازی کسب و کار شخصی است، زیرا راه اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب و کار ساده و آسان است، به عنوان نمونه شما می توانید با یک دستگاه رایانه و یک خط تلفن، یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازید و کارها و خدمات مختلفی را به مردم عرضه و از این راه برای خود درآمد کسب کنید. اگر چه این نوع کسب و کارها اغلب جزء بخش پنهان و غیررسمی اقتصاد هستند اما نقش قابل توجهی در ثروت و رشد اقتصادی یک جامعه و توسعه ی سرمایه اجتماعی آن دارند. چنانچه به زعم برخی اندیشمندان، فرصت های کسب و کار خانگی باعث خود اشتغالی در راستای رفع کاستی ها و تأمین نیازهای محلی یک اقتصاد شده و راه را برای توسعه ی پایدار اقتصادی هموار می کند.

سابقه ی کسب و کارهای خانگی

کار در خانه قدمت دیرینه ای دارد. شاید بتوان گفت که پیشینه ی آن به ظهور مفهوم خانه و یکجانشینی انسان بازمی گردد. بخش اعظم فعالیت های اقتصادی مردمان، قبل از عصر صنعتی شدن، در خانه ها و محل زندگیشان انجام می شد و ترکیب مفهوم خانه و کسب و کار مفهوم غریبی نبوده است. کسب و کار خانگی در جوامع سنتی و کشاورزی بیشتر متداول بوده است؛ اما پس از انقلاب صنعتی به دلیل مرزی که بین محل کار و خانه کشیده شد، اهمیت آن کاهش یافت. با انقلاب صنعتی و گسترش نظام کارخانه ای، رفته رفته مرز میان خانه و محل کار پررنگ تر شد، به طوری که مراکز صنعتی و تجاری به عنوان محلی برای فعالیت اقتصادی و خانه به کانونی گرم و آرام بخش برای مردمان خسته از کار روزانه در این مراکز تبدیل شد. وقوع یک شوک اقتصادی در اثر بحران انرژی ایک در سال ۱۹۷۳ باعث شد که توجه های دوباره نسبت به خانه به عنوان محل کار جلب شود.

کسب و کارهای خانگی در ایران

کسب و کار های خانگی در ایران سابقه دیرینه دارند. بسیاری از صنایع دستی که امروزه هم وجود دارند، در منازل و محل سکونت افراد تولید می شدند. به طور کلی کسب و کار خانگی پدیده ی جدیدی نیست، بلکه در نتیجه تغییرات و تحولاتی که در فعالیت های اقتصادی – اجتماعی امروز به وجود آمده، به آن توجه بیشتری شده است و این نوع کسب و کارها روز به روز گسترش و توسعه می یابند.

تجربه نشان داده است که توسعه ی کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده، زود بازدهی و نیاز اندک به سرمایه در جهت متعادل کردن بازار، کار مؤثر بوده است. در کشور ما با توجه به ترکیب جمعیتی کسب و کارهای کوچک خانگی می توانند بازدهی مناسبی داشته و در کوتاه مدت و حتی در میان مدت در رفع مشکل بیکاری مؤثر باشند.

از این رو سامان بخشیدن به روزرسانی و نظام مند کردن کسب کارهای خانگی یک ضرورت آشکار است. در وضعیت کنونی به لحاظ مدیریتی و سیاست گذاری هیچ سازمانی به طور مشخص، متولی کسب و کارهای کوچک خانگی نیست. این مشاغل عمدتاً به صورت سنتی و بدون جهت گیری کلی در کشور رواج دارند. در حالی که اگر بخواهیم این مشاغل به صورت پایدار و در تراز جهانی ایجاد شوند، نیازمند برنامه های حمایتی، آموزشی، به روزرسانی و استفاده از تکنولوژی های روز می باشند؛ بنابراین با اجرای این طرح، طلیعه روشنی برای ساماندهی و نظام مند نمودن کسب و کارهای کوچک خانگی به وجود می آید و به تدریج ضمن شکل گیری یک نظام مدیریتی مشخص، زمینه ی مناسبی برای شکل گیری نهاد متولی این مشاغل به وجود می آید.

دلایل انتخاب کسب و کار خانگی

امروزه اکثر صاحبان کسب و کارهای خانگی بر این باورند که کار کردن در خانه کیفیت زندگی آنان را بهبود می بخشد. کارکردن در خانه باعث می شود که وقت بیشتری به خانه و خانواده اختصاص یابد و به دیگر مسائل و موضوعات خانواده، از قبیل تربیت و پرورش فرزندان توجه بیشتری شود به طور کلی امروزه کار و زندگی بیش از پیش در همدیگر ادغام شده اند.

توسعه ی فن آوری امروزه با پیشرفت های زیادی که در زمینه ی علوم رایانه و دیگر وسایل ارتباطی به وجود آمده محیط خانه محل مناسب و کاراتری برای کسب و کار شده است.

مزایای کسب و کار (مشاغل) خانگی

طبق نظر پژوهشگران ۳ مزیت شغلی بر کسب و کارهای خانگی مترتب است:

  1. حفظ اصول انسانی در محل کار: مشاغل خانگی به راحتی می توانند سطوح بالاتری از حس انسان دوستی را نسبت به شرکت های معمولی از خود نشان دهند.
  2. توجه به عملکرد بلندمدت: یک کسب و کار خانگی راحت تر از مدیرانی که باید به طور سالیانه حساب پس دهند می توانند به کارهای بلندمدت بیندیشند.
  3. تأکید بر کیفیت: کسب و کارهای خانگی مدت هاست که مزیت ارائه ی کیفیت بهتر و بها دادن به مشتری را حفظ کرده اند.

علاوه بر موارد فوق از مزایای زیر به عنوان مهمترین دلایل رویکرد مردم به مشاغل خانگی یاد می شود:

  • پایین بودن هزینه ی راه اندازی
  • پایین بودن میزان ریسک سرمایه گذاری
  • حذف هزینه های مربوط به خرید رهن و اجاره ی کارگاه
  • حذف هزینه ی ایاب و ذهاب
  • استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده
  • امکان کار کردن به صورت پار موقت
  • تناسب با ویژگی های جسمی افراد معلول و کم توان
  • آزادی و استقلال عمل بیشتر
  • احتیاج به آموزش های ساده و کوتاه مدت
  • ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان
  • انعطاف پذیری کار
  • توسعه ی فرهنگ کار در خانواده
  • ساعات کاری انعطاف پذیر
  • ایجاد تعادل و موازنه ی بیشتر بین کار و زندگی
  • داشتن فرصت و زمان بیشتر
  • احتمال موفقیت بیشتر
  • تناسب با اقشار مختلف
  • احساس راحتی بیشتر
  • عدم نیاز به مجوز

عوامل مؤثر بر مشاغل خانگی

تحقیقات بسیاری درباره ی کسب و کار خانگی و عوامل مؤثر بر آن صورت گرفته است که به طور کلی می توان این عوامل را به سه دسته تقسیم نمود:

عوامل مربوط به امور شخصی (ریسک پذیری، مهارت های مدیریتی، گرایش به نوآوری و …)

عوامل مربوط به امور خانگی (تمایل اعضای خانواده برای پیوستن به کسب و کار، حاکمیت خانواده تأثیر روابط خانواده بر روابط کاری و …)

عوامل محیطی (محیط فرهنگی، محیط اجتماعی، محیط قانونی، محیط کسب و کار، محیط فنی و اقتصادی و …)

معایب و مشکلات کسب و کار (مشاغل) خانگی

  • تداخل کار و زندگی ممکن است برخی اوقات برای سایر اعضای خانواده خوشایند نباشد.
  • ارتباط با بازار و فروش محصولات محدود می شود.
  • پایین بودن تیراژ تولیدات و یا سطح خدمات قابل ارائه به دلیل محدودیت تعداد نیروی انسانی
  • معمولاً درآمد محدودتری دارند.
  • تعریف نشدن بیمه های اجتماعی خاص این مشاغل

انواع کسب و کارهای اقتصادی مبتنی بر خانه

الف) کسب و کار خانگی

در این شیوه، فرد شغل خود را به منزل می آورد و به جای این که هزینه های زیادی برای اجاره یا خرید ساختمان بدهد می تواند در منزل خود، کار و شغل خود را به انجام برساند. در این نوع کسب و کار ارزش افزوده ی کالاها و خدمات تولید شده نصیب صاحب خانه می شود.

ب) کسب وکار مبتنی بر خانه

در این روش، افراد کالاها و خدمات تولیدشده خود را در درب و یا در داخل منازل دیگران تحویل می دهند. در این نوع روش کسب و کار، مهم نیست که کالاها در کجا تولید شده، بلکه معیار این است که کالاها و خدمات در منازل مصرف کنندگان تحویل داده شود. در این نوع کار خانگی ارزش افزوده کالاها و خدمات نصیب کسی می شود که از بیرون، این کالاها را می آورد.

ج) کارآفرینی مبتنی بر خانه

این نوع کارآفرینی عبارت است از: فرآیند ایجاد اشتغال در خانه از راه تشکیل مجموعه ی منحصربه فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصت ها.

انواع مشاغل خانگی

به طور کلی می توان انواع مشاغل خانگی را در چهار دسته تقسیم بندی کرد:

  1. رشته های صنایع دستی

می توان خانه ها را به محلی برای تولید صنایع دستی تبدیل نمود. چرا که اینگونه صنایع، احتیاج به فضای زیاد و یا دستگاه های خاص نداشته و به راحتی می توان اتاقی از منزل را به کارگاهی کوچک تبدیل نمود. کشور ما به دلیل پیشینه ی فرهنگی و تاریخی خود، کشوری توانمند در زمینه ی صنایع دستی ارزیابی میگردد؛ به نحوی که ایران به همراه هند و چین، سه قطب برتر صنایع دستی در جهان شناخته می شوند. در کشور ما حدود ۲۴۰ رشته ی صنایع دستی وجود دارد که لزوم توجه بیشتر به این بخش را نمایان میسازد.

ویژگیهای تولید صنایع دستی عبارتند از:

  • امکان فعالیت در فضاهای محدود
  • استفاده از مواد اولیه ی در دسترس
  • ابزار و تکنولوژی ساده و ابتدایی
  • مهارت مبتنی بر آموزش سینه به سینه
  • نیاز به سرمایه ی محدود
  • تبلیغ و انتشار فرهنگ بومی
  • فعالیت های به اصطلاح زیر پله ای

غالباً، افراد شاغل در این گروه انگیزه های غیرقانونی دارند مانند تولید اجناس تقلبی یا فعالیت هایی که انگیزه هایی مثل گریز از مالیات ،عوارض، نظارت های بهداشتی و دلایلی از این قبیل دارند. به طور مثال می توان از بسته بندی های مختلف مواد غذایی یا دارویی در منازل و … نام برد.

  • خدمات قابل ارائه در منزل

نظیر آرایشگری، خیاطی و … و البته برخی مشاغل به صورت سنتی و با محوریت خانواده در خانه ها انجام می گیرد. نظیر برگزاری دوره های آموزشی شیرینی سازی خشک نمودن سبزی، پخت انواع رب تولید مرباهای خانگی، ترشی سازی و…..

  • خدمات اینترنتی قابل ارائه در منزل

با گسترش اینترنت این گونه مشاغل نیز رونق ویژه ای گرفته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

موارد الزامی جهت راه اندازی کسب و کار خانگی

  • درباره ی ایده ی کسب و کارتان تحقیق کنید.
  • درباره ی محصول یا خدماتتان اطلاعات کسب کنید.
  • محل کار خود را تعیین کنید.
  • مشارکت دیگر اعضای خانواده را جلب کنید.
  • اسم مناسبی برای کسب و کارتان انتخاب کنید.
  • لوازم و تجهیزات مناسبی برای کسب و کارتان تهیه کنید.
  • پوشش مناسب و درخور برای کسب و کارتان فراهم کنید.
  • یک صندوق پستی به کسب و کارتان اختصاص دهید.
  • با دوستان و همسایگانتان رک و صادق باشید.
  • حساب بانکی برای کسب و کارتان باز کنید.
  • ارتباطات بیشتری با دیگران برقرار کنید.
  • از داشتن کسب و کار خانگی واهمه و خجالتی نداشته باشید بلکه به آن افتخار کنید.

نکات کاربردی جهت راه اندازی کسب و کار خانگی

  1. روزتان را به گونه ای آغاز کنید که گویی رسماً قرار است به محل کار بروید.
  2. در منزل هم محل کار مشخصی برای خود برپا کنید.
  3. هر روز خود را ۳۰ دقیقه زودتر از شروع برنامه ی کاری آغاز کنید.
  4. بهترین اوقات برای انجام امور را مشخص کنید و طبق آن برنامه ریزی کنید.
  5. برنامه ای سفت و سخت تهیه کنید و به آن پایبند بمانید.
  6. متصل بمانید.
  7. در طول روز با سایر اعضای کسب و کار خود در ارتباط باشید.
  8. مطمئن شوید که در پایان روز در را بسته اید.

منبع: مهارت ها و قوانین کسب و کار

سخن پایانی

شما می توانید بسته به امکانات و شرایطتان، اقدام به راه اندازی کسب و کارتان نمایید و بدون نیاز به خارج شدن از منزل خود، به کسب در آمد برسید. توجه داشته باشید که راه اندازی کسب و کار، نیازمند استراتژی مناسب، کسب تجربه و مهم تر از آن شکست خوردن متوالی و مجدداً برخاستن است؛ با این حال با توجه به نکات فوق، می توانید از شکست های احتمالی جلوگیری کنید و با سرعت بیشتری به هدفتان نزدیک شوید.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.