مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
کسب-و-کار-خانوادگی-چیست-راه-های-رشد-آن

کسب و کار خانوادگی چیست+ راه های رشد آن

فهرست مطالب

کسب و کار خانوادگی، یک نوع کسب و کار است که صاحبان آن با هم خویشاوند و فامیل باشند. به عبارت دیگر به کسب و کارهایی گفته می شود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کاری می نمایند. این نوع کسب و کارها را می توان در بسیاری از کشورها همچون ایتالیا مشاهده نمود.

اغلب میان دو واژه “خانواده” و “کسب و کار، نوعی تضاد و دوگانگی وجود دارد؛ در حالی که این مفاهیم به عنوان دو زیر سیستم از یک ابر سیستم به نام اجتماع و جامعه هستند که در اثر ارتباطات و تأثیرات متقابلی که بر روی یکدیگر می گذارند، تشکیل یک نظام کلی تر را به نام “کسب و کار خانوادگی” (فامیلی) می دهند. برخی دیگر نیز برای تعریف این مفهوم به مباحثی چون بینش و هدف یک شرکت و یا یک کسب و کار خاص اتکا نموده اند و به موضوع از این منظر نگریسته اند. نهایتاً اینکه تئوری مشهور مبتنی بر منابع  (RBV) ، بدین منظور یک شرکت و یا کسب و کار خاص را بر اساس دسته بندی منابع موجود آن( دانش، مواد، سرمایه، نیروی انسانی و …) تعریف و تقسیم بندی می نماید. به هر حال تعاریف و تقسیم بندی های زیادی برای کسب و کار خانوادگی ارائه شده است. برای تعریفی دقیق و روشن از این مفهوم می توان با دو دید و تقسیم بندی کلی و جزئی به موضوع نگاه کرد.

تعریف کسب و کار خانوادگی

کسب و کار خانوادگی، یک نوع کسب و کار است که صاحبان آن با هم خویشاوند و فامیل باشند؛ به عبارت دیگر به کسب و کارهایی گفته می شود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کاری مینمایند.

از دید کلی، میتوان یک کسب و کار یا شرکت خانوادگی را بدین گونه تعریف نمود:

شرکت ها، مؤسسات و کسب و کارهایی که به وسیله ی ارتباطات و تعاملات خانوادگی و افراد خانواده تحت تأثیر قرار می گیرند.

از دید جزئی تر، تعاریف زیر را می توان برای یک کسب و کار خانوادگی بر شمرد:

کسب و کاری که متعلق به افراد یک خانواده می باشد و توسط افراد فامیل و غیر فامیل اداره می شود.

عوامل مهم در کسب و کارهای خانوادگی

همان طور که مشخص است یک کسب و کار خانوادگی گاهی می تواند فراتر از یک شرکت خانوادگی باشد؛ و گاها نیز فقط در قالب یک شرکت خانوادگی باشد؛ البته در تعریف این نوع کسب و کار، سه عامل مهم مطرح می باشد خانواده، مالکیت و مدیریت. آنچه که از یافته های تمام تحقیقات بر می آید این است که همگرایی عامل خانواده و تنها یکی از دو عامل مالکیت و مدیریت خانواده و مالکیت یک کسب و کار یا خانواده و مدیریت یک کسب و کار می تواند به تعریف یک کسب و کار خانوادگی بسنده کند. به دلیل اهمیت بسیار زیاد شرکت ها و کسب و کارهای خانوادگی در رشد و توسعه ی اقتصادی و همچنین اشتغالزایی و رفع بیکاری، بسیاری از کشورهای جهان نسبت به این مسئله و کارآفرینی از طریق ایجاد اینگونه شرکت ها روی آورده و برنامه ریزی های بسیار دقیق و هدف داری را در این زمینه انجام می دهند.

اهمیت کسب و کارهای خانوادگی در دنیا

مطابق انتشارات آکادمی بین المللی تحقیقات شرکتهای خانوادگی (IFERA) در دسامبر ۲۰۰۳، سهم شرکت های خانوادگی از کل شرکت های موجود در اروپا، حدود ۶۰ – ۹۳ درصد، در ایالات متحده، حدود ۹۵ درصد و در آمریکای مرکزی و جنوبی حدود ۶۵ درصد می باشد. همچنین نزدیک به ۳۵ درصد از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی از نوع شرکت های خانوادگی می باشد. شرکت های بزرگی نیز در سطح دنیا مانند شرکتهای & Hermés, Danone, Michelin. Peugeot, Henkel, BMW, Dr. Oetker. Beretta Barilla, Johnson Johnson, Kelloggs. Mars, IKEA, Tetra Pak از نوع شرکت های خانوادگی می باشند. همچنین شرکت بزرگ Hoshi که در قرن ششم در ژاپن تأسیس گردید نیز شرکتی خانوادگی می باشد.

درصد شرکت های خانوادگی از کل شرکت های موجود در برخی از کشور ها

  • ایالات متحده: 95
  • ایتالیا:93
  • فنلاند: 80
  • یونان : 80
  • قبرس: 80
  • سولد: 79
  • اسپانیا: 75
  • استرالیا: 75
  • هلند: 74
  • پرتغال: 70
  • بلژیک: 70
  • انگلستان: 70
  • آلمان: 60
  • فرانسه: 60

با توجه به آمار و اطلاعات فوق، مشاهده می شود که کسب و کارهای خانوادگی از مهم ترین اولویت های کشورهای مختلف برای اشتغالزایی و کارآفرینی محسوب می شوند. سیاستمداران و دولت مردان در کشورهای مختلف، قوانین و مقرراتی وضع نموده اند که ضمن فراهم آوردن تسهیلات و امکاناتی در جهت راه اندازی رشد و توسعه ی کسب و کارهای خانوادگی، موانع و مشکلات پیش روی مؤسسان اینگونه کسب وکارها را نیز حداقل نموده است. افزایش سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران برای انتقال سرمایه ها به سمت اینگونه شرکت ها نیز از دیگر برنامه های اقتصادی دولت ها می باشد.

رشد و بقای کسب و کارهای خانوادگی

برای اینکه یک کسب و کار خانوادگی رشد نماید و برای نسل های بعدی نیز بقا داشته باشد، بایستی یک برنامه ریزی دقیق و اصولی برای کسب و کار از سوی مالکان و مدیران کسب و کار انجام گیرد. علاوه بر این به دلیل اهمیت روز افزون این نوع کسب و کار، برای جوامع و برای اقتصاد ملت ها، حمایت هایی نیز بایست از سوی دولت ها در این راستا انجام شود. ترکیب چندین عامل برای توضیح و تشریح موفقیت، رشد و بقای کسب و کارهای خانوادگی لازم است. از آن جمله می توان به مواردی مانند فرهنگ خانواده، شخصیت و خصوصیات هر کدام از اعضای خانواده، عوامل محیطی و اجتماعی، نوع کسب و کار، خصوصیات کارآفرین (بنیانگذار) کسب و کار و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

منبع: مهارت ها و قوانین کسب و کار

سخن پایانی

آزادی بیشتر در خانه، ساعت کاری منعطف، هزینه پایین برای راه اندازی و… همه مواردی هستند که باعث شده است کسب و کار خانوادگی مورد استقبال فراوانی قرار گیرد. توجه داشته باشید که پیش از راه اندازی کسب و کار تان باید رقبای خود را بررسی کنید و بازار کارتان را به خوبی شناسایی کنید تا بتوانید نیازمندی های آنها را مورد هدف خود قرار دهید.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.