مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
ویتامین-های-مفید-برای-تقویت-حافظه-کودکان

ویتامین های مفید برای تقویت حافظه کودکان

فهرست مطالب

حل مشکلات تمرکز و تقویت حافظه در کودکان مستلزم تامین مواد مغذی ضروری و ویتامین ها مانند (B1. B2. B3. B5. B6. B8. B9. B12. C. D3. E) و مواد معدنی (روی، آهن، منیزیم، مس، منگنز، کلسیم و…) می باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا کلیه این الزامات به منظور تقویت حافظه کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

ویتامین هایی که سبب تقویت حافظه کودکان می شود:


ویتامین B1: ویتامین B1 یک ویتامین محلول در آب است که به طور طبیعی در برخی از غذا ها یافت می شود. ویتامین B1 بدن را قادر می سازد تا از کربوهیدرات ها به عنوان انرژی استفاده کند. این ویتامین برای متابولیسم گلوکز ضروری است و نقش کلیدی در عصب، ماهیچه، قلب و البته تقویت حافظه دارد.

منابعی که سرشار از ویتامین B1 هستند:

  • گوشت
  • ماهی
  • آجیل
  • پرتغال
  • سیب زمینی
  • کلم پیچ
  • و…

ویتامین B2: ویتامین B2 یا (ریبوفلاوین) یک ویتامین محلول در آب است (در چربی بدن ذخیره نمی شود) که برای فعال کردن فلاووپروتئین ها، آنزیم های غذایی که به آزادسازی انرژی از کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها کمک می کنند، لازم است. این ویتامین بیشتر در قسمت فوقانی دستگاه گوارش جذب می شود. ویتامین B2 نقش مهمی در تولید انرژی، تولید گلبول های قرمز، رشد و ترمیم بافت و محافظت از سیستم عصبی و غشاهای مخاطی دارد.

منابعی که غنی از ویتامین B2 هستند:

  • قارچ
  • گوشت
  • پنیر
  • ماست
  • تخم مرغ
  • و…

ویتامین B3: ویتامین B3  یا نیاسین همانند کلیه ویتامین های B محلول در آب است. این ویتامین به طور طبیعی در برخی از غذا ها یافت می شود. دو شکل رایج نیاسین در غذا و مکمل‌ها عبارتند از نیکوتینیک اسید و نیکوتین آمید. بدن همچنین می تواند تریپتوفان – یک اسید آمینه – را به نیکوتین آمید تبدیل کند. همانطور که گفته شد نیاسین محلول در آب است به طوری که مقادیر اضافی بدن که به آن نیاز ندارد از طریق ادرار دفع می شود. نیاسین در بدن به عنوان یک کوآنزیم عمل می کند و بیش از 400 آنزیم برای واکنش های مختلف به آن وابسته هستند. نیاسین به تبدیل مواد مغذی به انرژی، ایجاد کلسترول و چربی، ایجاد و ترمیم DNA و اعمال اثرات آنتی اکسیدانی کمک می کند و نقش مثبتی در تقویت حافظه کودکان نیز دارد.

منابعی که سرشار از ویتامین B3 هستند:

  • ماهی
  • برنج
  • آجیل
  • سبزیجات
  • موز
  • و…

ویتامین B5: ویتامین B5 که اسید پانتوتنیک نامیده می شود، جزء یکی از مهم ترین ویتامین ها می باشد و برای ساخت سلول های خونی بسیار ضروری است. ویتامین B5 همانند بقیه ویتامین های B  به شما کمک می کند پروتئین کربوهیدرات ها و چربی هایی که میل می کنید را به انرژی تبدیل نمایید. ویتامین B5 تاثیر به خصوصی بر عملکرد صحیح سیستم عصبی و کبد، ساخت هورمون های جنسی و ساخت گلبول های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند دارد.

منابعی که سرشار از ویتامین B5 هستند:

  • کلم بروکلی
  • غلات سبوس دار
  • لوبیا
  • گوشت
  • تخم مرغ
  • و…

ویتامین B6: سه شکل از ویتامین B6 در غذا یافت می شود: پیریدوکسین، پیریدوکسال و پیریدوکامین. ویتامین B6 محلول در آب است و بنابراین نمی توان آن را در چربی بدن ذخیره کرد که از طریق روده جذب می شود. ویتامین B6 نقش مهمی در تولید انسولین، پیشگیری از بیماری های قلبی، تقویت حافظه در کودکان، تولید هیستامین و سنتز هموگلوبین دارد.

منابعی که سرشار از ویتامین B6 هستند:

  • جگر بره یا گوساله کباب شده
  • ماهی قزل آلا
  • سیب زمینی پخته
  • موز
  • و…

ویتامین B8: ویتامین B8 بخشی از کمپلکس ویتامین B است و بیوتین نیز نامیده می شود. این ویتامین محلول در آب می باشد که مستقیماً در خون جذب می شود. اما اگر بدن احتیاجی به آن نداشته باشد بلافاصله از طریق ادرار از بدن خارج می شود. بنابراین مطمئن شوید که به طور منظم ویتامین B8 دریافت می کنید. ویتامین B8 به بهبود عملکرد طبیعی سیستم عصبی، متابولیسم طبیعی غذا، متابولیسم طبیعی انرژی و حفظ مو و البته تقویت حافظه کودکان کمک می کند.

منابعی که غنی از ویتامین B8 هستند:

  • کله پاچه
  • ماهی
  • سویا
  • گل کلم
  • زرده تخم مرغ
  • و…

ویتامین B9: ویتامین B9 همانند همه ویتامین های گروه B  محلول در آب می باشد. ویتامین B9 یا اسید فولیک، برای اطمینان از برخی عملکرد های خاص بدن به ویژه تولید مواد ژنتیکی ضروری می باشد.ویتامین B9 در رشد و تجدید سلول نقش دارد.

منابعی که سرشار از ویتامین B9 هستند:

  • عدس
  • نخود
  • اسفناج
  • کاهو
  • کلم بروکلی
  • و…

ویتامین B12: ویتامین B12 (کوبالامین ها) برای عملکرد طبیعی اعصاب بسیار ضروری می باشد. نقش اصلی ویتامین B12  برای تشکیل سلول های خونی بالغ است که کمبود این ویتامین می تواند منجر به کم خونی شود.

منابعی که غنی از ویتامین B12 هستند:

  • گوشت گاو
  • جگر
  • تخم مرغ
  • شیر
  • ماهی
  • و…

ویتامین C: ویتامین C  یا اسید اسکوربیک یک محلول در آب می باشد که به بافت های بدن می رسد اما به خوبی ذخیره نمی شود. بنابراین باید روزانه از طریق غذا ها و دیگر موادی که حاوی ویتامین C  هستند مصرف نمایید. ویتامین C در کنترل عفونت ها و بهبود زخم ها نقش بسزایی دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است که می توند رادیکال های آزاد مضر را خنثی کند و به تقویت حافظه کودکان بسیار کمک کند.

منابعی که سرشار از ویتامین C هستند:
  • فلفل دلمه ای
  • آویشن
  • جعفری
  • اسفناج
  • کیوی
  • کلم بروکلی
  • و…

ویتامین D3: به طور کلی ویتامین D3 یا کوله کلسیفرول با جذب خوب کلسیم در مخاط روده و افزایش غلظت کلسیم و فسفر در خون، و نقش بسزایی در کلسیفیکاسیون دارد. ویتامین D3 موجب تثبیت کلسیم روی استخوان ها می شود و به معدنی شدن خوب اسکلت، مفاصل و دندان ها کمک می کند.

منابعی که سرشار از ویتامین D3 هستند:

  • ماهی
  • تخم مرغ
  • کره و پنیر
  • شیر
  • و…

ویتامین E: ویتامین E نقش های بسیار زیادی در بدن ایفا می کند اما بیشتر به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی اش شناخته شده است. ویتامین E به خنثی کردن مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد، از سلول بدن در برابر اکسیداتیو محافظت می کند.

منابعی که سرشار از ویتامین E هستند:
  • روغن زیتون
  • جوانه گندم
  • روغن ذرت
  • آجیل
  • و…

نکات قابل توجه

  • کودکان زیر 12 سال یا افراد مبتلا به مشکلات کلیوی نباید از مکمل های ریبوفلاوین استفاده کنند.
  • توجه داشته باشید وجود ویتامین b9 در هفته های اول بارداری بسیار بسیار اهمیت بالایی دارد.
  • کمبود شدید ویتامین B12 ممکن است به اعصاب آسیب برساند و باعث گزگز یا از دست دادن حس در دست ها و پاها، ضعف عضلانی، از دست دادن رفلکس ها، مشکل در راه رفتن، گیجی و زوال عقل شود.

سخن پایانی

رژیم سالم و تغذیه مناسب رشد و تقویت حافظه کودکان را تضمین می کند. با توجه به این که کودکی که تغذیه مناسب دارد و مواد معدنی و ویتامین های بدن او در سطح مطلوبی می باشد از لحاظ هوش و حافظه نسبت به کودکی که از لحاظ مواد معدنی و ویتامین ها وضعیت مطلوبی ندارد برتری می کند. اما با این حال توجه داشته باشید که تنها تغذیه مناسب نمی تواند سبب تقویت حافظه کودکان بشود. اگرچه بسیار تاثیر گذار است اما شما می بایست تغذیه روحی را هم در نظر داشته باشید.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.