مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
ورزش های آبی برای سلامتی بدن

ورزش های آبی برای سلامتی بدن

فهرست مطالب

ورزش های آبی برای سلامتی بدن

آب سرچشمه حیات است و ماده ای که با وجود صفا، سادگی ذاتی، شفافیت و زلال بودن دارای آثار پیچیده و حتی ناشناخته می باشد. آب ماده ای است مرکب  از اکسیژن و هیدروژن که با فرمول شیمیایی H2O که یکی از بهترین حلال ها در طبیعت شناخته شده است. علم پزشکی عدم استفاده از آب شرب گوارا توسط انسان و نیز کمبود آب در بدن را یک علت مهم برای بروز بسیار از بیماری ها می داند. بدین سان ثابت می گردد که آب تازه و پاکیزه چه تاثیر قاطعی در تامین تندرستی و ادامه حیات انسان دارد.

در پزشکی امروزه نوشیدن مقادیر زیاد آب نه تنها به عنوان بخشی از رژیم غذایی در پاره ای از بیماری ها به کار می رود.بلکه توصیه می شود روزانه دست کم چهار لیوان آب جهت تامین نیاز های بدن، شستشوی کلیه ها، جلوگیری از یبوست و بسیاری خواص دیگر نوشیده شود.

ورزش کردن در آب برای چه افرادی توصیه می شود

به طور کلی هر شخصی می تواند به ورزش در آب بپردازد اما برای برخی افراد مناسب ترین ورزش، ورزش کردن در آب می باشد. به عنوان مثال:

  • کسانی که ابتلا به آرتروز یا هر مشکل مفصلی هستند
  • کسانی که اضافه وزن دارند
  • کسانی که از ماهیچه های پا ضعیف هستند
  • بانوان باردار
  • افراد سالمند

فواید ورزش در آب برای بدن

کاهش وزن

ورزش های آبی می تواند پروسه کاهش وزن و کالری سوزی را تسریع کند. در ورزش های آبی تمرینات قدرتی و هوازی با مقاومت آب ترکیب می شود این بدین معنا می باشد که کل بدن به فعالیت کردن مجبور می شود. طبق مطالعات اگر روزانه 30 الی 60 دقیقه در آب ورزش نمایید در روز 300 الی 500 کالری می سوزانید.

افزایش قدرت و استقامت بدن

حتی در هنگامی که آب به شناور بودن شما کمک می کند، سبب ایجاد مقاوت می شود. به خاطر داشته باشید که هرچه عمق آب بیشتر شود مقاومت نیز سخت تر خواهد بود.

سلامت قلب و عروق

در آب بودن موجب کاهش فشار خون و شل کردن رگ های خونی می شود و این یعنی فشار کمتری به قلب برای حمل خون وارد می شود. به طور کلی شنا به کاهش استرس ذهنی کمک می کند که برای سلامت کلی قلب و عروق شما مفید است. حتی فعالیت های ساده مانند پیاده روی در آب می تواند بر اندام های داخلی مانند ریه اثر گذار باشد.

افزایش تراکم استخوان

استفاده از تردمیل گزینه مناسبی برای سالمندان یا زنان بعد از یائسگی نیست اما می توان برای این نوع از افراد استفاده از تردمیل آبی را پیشنهاد داد. آب محیط سنگین تر و متراکم تری نسبت به هوا دارد بنابراین ورزش کردن و دویدن در آن فشار و نیروی بیشتری را می طلبد و همین امر سبب تقویت عضلات و استخوان ها شده که بسیاری از بیماری و ناراحتی هارا نیز درمان می کند.

بهبود سلامت روان

ورزش در آب اگر به صورت منظم باشد می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر افسردگی، استرس، اضطراب و موارد دیگر داشته باشد. همچنین حافظه را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند عمیق تر بخوابید و روحیه کلی شما را تقویت می کند. در حقیقت از صدای آب برای انجام مدیتیشن نیز استفاده می شود. طبق مطالعات انجام شده شنا سبب بهبود خلق و خوی در زنان و مردان می شود.

بدون نیاز به تجهیزات

تمرینات ورزشی در آب می تواند بدون لوازم و تجهیزات انجام شود. مقاومت آب عضلات بدن را سخت به کار می گیرد و به همین دلیل کاهش وزن و التیام انعطاف پذیری به آسانی صورت می گیرد.

احتمال بیماری هایی که با شنا کردن به آن مبتلا میشویم

  • بیماری های داخلی که اکثرا شامل بیماری های دستگاه گوارشی مانند اسهال آمیی، اسهال باسیلی، وبا، بیماری های انگلی یا حتی هپاتیت ها، حصبه یا تیفوئید و …
  • بیماری های تنفسی مانند سرما خوردگی
  • بیماری های عفونی مانند عفونت های چشمی، بیماری های سیستم ادراری، تناسلی، بیماری های جلدی مانند قارچ، اگزما و خارش انگشتان و پای شناگران

نکاتی که باید به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری های قابل انتقال از استخر می بایست رعایت شود:

  • هر شناگر باید از لوازم شخصی خودش فقط استفاده کند مانند مایو، حوله و …
  • هر شناگر باید قبل از ورود به استخر و پس از خروج از استخر استحمام کند
  • هر شناگر باید قبل از ورود به استخر پا های خود را به مدت 30 ثانیه در حوضچه کلر نگهدارد

اهمیت نوشیدن آب قبل از ورزش

به گفته پزشکان برای افزایش کیفیت تمرینات ورزشی و به منظور خالی بودن مثانه برای فعالیت، ورزشکاران حداقل نیم ساعت الی یک ساعت قبل از شروع تمرینات ورزشی آب ننوشند. اما از سوی دیگر آنها توصیه می کنند 10 دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی، ورزشکاران حداکثر نیم لیوان آب بنوشند تا کیفیت تمرینات ورزشی افزایش یابد و به حد مطلوب نیز برسد. اما این توصیه ها به مدت زمان ورزش و نوع ورزش از نظر سرعتی یا استقامتی بودن آنها بستگی دارد.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.