مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
نشانه-های-مصرف-زیاد-نمک-برای-سلامتی

مضرات مصرف زیاد نمک برای سلامتی

فهرست مطالب

برای بهتر کردن طعم غذا به مقدار کافی نمک لازم است اما مصرف زیاد نمک در کوتاه مدت یا دراز مدت می تواند مشکلاتی را برای سلامتی به وجود بیاورد. به طور کلی نمک متشکل شده از 40 درصد سدیم و 60 درصد کلراید (NaCl) می باشد. وجود همزمان سدیم و کلراید موجب بهبود بسیاری از عملکرد های ضروری بدن از جمله تعادل مایعات، سلامت اعصاب، بهبود عملکرد ماهیچه ها و جذب مواد مغذی می شود.

نمک ید دار چیست

نمک ید دار یک نمک تصفیه شده و بدون ناخالصی می باشد. نمک خوراکی باید از نوع ید دار باشد و نمک های یددار (تصفیه شده) به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می کند. نمک یددار را باید در مدت کمتر از یکسال مصرف کرد و آن را به دور از نور خورشید، رطوبت و البته در ظرف های پلاستیکی، شیشه ای، چوبی یا سفالی نگهداری کرد.

مصرف استاندارد نمک طعام

طبق مطالعات انجام شده مصرف روزانه 500 میلی گرم سدیم برای ایجاد تعادل مایعات بدن و تثبیت محیط داخلی آن لازم است. اما متاسفانه اکثر مردم چیزی حدود 6 برابر این استاندارد یعنی مصرف روزانه تقریباً 3200 میلی گرم سدیم مصرف می کنند. طبق تحقیقات متعدد برای مردان و زنان 14 سال به بالا و البته زنان باردار مصرف 1500 میلی گرم نمک در روز مجاز است و دوز 2300 میلی گرم (معادل یک قاشق چای خوری) در روز به عنوان حداکثر میزان مصرف نمک برای کاهش بیماری های مزمن پیشنهاد می شود.

عواض مصرف زیاد نمک

همانطور که بدن انسان به مقدار کافی نمک لازم دارد مصرف زیاد نمک برای سلامتی بسیار مضر است. افزایش سطح سدیم بدن می توان مشکلاتی همچون:

  • فشار خون بالا: مصرف زیاد نمک موجب افزایش فشار خون در سرخرگ ها می شود و از سوی دیگر باعث می شود آب در سرخرگ جمع بشود و خون را رقیق کند.
  • تاثیر منفی بر عملکرد پوشش داخلی رگ های خونی که به آن ادوتلیوم (Endothelium) گفته می شود.
  • گرفتگی عروق و سکته قلبی: مصرف زیاد نمک سبب وارد شدن فشار به کلیه ها و مغز می شود. همراه با افزایش فشار خون رگ های خونی غیر منعطف می شود و چنانچه درمان صورت نگیرد سبب گرفتگی عروق و سکته نیز می شود.
  • ناراحتی معده و پیدایش سرطان
  • تنگی نفس و بروز آسم
  • پوکی استخوان: مصرف زیاد نمک کلسیم را از استخوان جدا کرده و سبب دفع آن از طریق ادرار می شود. بنابراین با افزایش سن استخوان ها حالت شکنندگی پیدا می کند.

توصیه هایی برای مصرف کم نمک

  • غذا های کم نمک را انتخاب کنید یا نمک دان را از سر سفره حذف نمایید.
  • تا جایی که امکان دارد از غذا های صنعتی مانند کنسرو ها و غذا های آماده اجتناب کنید.
  • عمدتاً نمک موجود در نان زیاد است. سعی کنید از نان های کم نمک یا بی نمک استفاده نمایید.
  • سعی کنید به جای طعم دادن با نمک در غذا از چاشنی های دیگری مانند آبلیمو، سبزیجات خشک مانند آویشن، نعناع، مرزه و…استفاده نمایید.

سخن پایانی

همه افراد برای سلامتی نیاز به نمک دارند اما مصرف زیاد نمک یا هرچیز دیگری ممکن است سلامتی را به خطر بی اندازد. اندازه ایده آل برای مصرف نمک در روز 1500 میلی گرم می باشد سعی کنید از غذا های رستورانی کمتر استفاده کنید زیرا غذا های رستورانی بیشتر از غذا های خانگی نمک دارد.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.