مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
مضرات-و-فواید-شنا-برای-بانوان-باردار

مضرات و فواید شنا برای بانوان باردار

فهرست مطالب

بارداری یک زمان عجیب، شگفت انگیز و حتی جادویی برای بانوان می باشد. فعالیت بدنی منظم در این دوران می تواند خیلی راحت به شما برای تمام کردن آن با نگرانی کمتر درباره سلامت و یا مشکلات کمک کند. هدف از تمرین در طول بارداری حفظ بخشی از آمادگی جسمانی شما می باشد. بارداری زمانی برای تلاش و افزایش ظرفیت هوازی یا قدرت عضلات شما نیست. با وجودیکه بسیاری از برنامه های آمادگی جسمانی در این دوران ایجاد شده اند، اما هیچ یک از آنها با نیاز های خاص بانوان باردار فعال منطبق نبوده است. چشم انداز کلی این مقاله احساس راحتی در دوران بارداری و حفظ آمادگی ویژه برای بانوان باردار با هدف سلامت و ایمنی شما و کودکتان است.

شنا براساس دوران بارداری

به طور متوسط در یک بارداری سالم 11 تا 16 کیلوگرم به وزن بدن افزوده می شود که سرعت اوج افزایش در سه ماهه دوم و سوم می باشد. چربی بدن به ویژه در شش ماه اول افزایش می یابد. این تغییرات می توانند در توانایی های تمرینی و سطح انرژی شما تاثیر مستقیم بگذارد. افزایش وزن همچنین مرکز ثقل را تغییر می دهد و می تواند روی تعادل و هماهنگی شما تاثیر بگذارد.

سه ماهه اول

در سه ماهه اول بارداری مانند هر فعالیت بدنی دیگر روال ورزشی شما می تواند ثابت بماند. اگر پیش از بارداری به ورزش شنا می پرداختید در سه ماهه اول بارداری نیز می توانید به شنا کردن طبق معمول بپردازید. اما اگر قصد دارید در دوران بارداری خود به شنا کردن بپدازید، می توانید با جلسات کوتاه شروع کنید تا به این فعالیت جدید عادت کنید. دو جلسه 30 دقیقه ای برای بهره مند شدن از مزایای شنا در دوران بارداری کافی می باشد. شما می توانید جهت بهبود تکنیک خود از ناجیان غریق راهنمایی بخواهید و در صورت امکان به یک کلاس آموزشی شنا بپیوندید.

در سه ماهه اول تغییرات بدنی قابل توجه ای رخ نمی دهد. با این حال ممکن است برخی تغییرات، توانایی و تمایل شما برای تمرین راحت را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • افزایش دفع ادرار
  • تهوع
  • افزایش ناچیز وزن ( 0.5 تا 2 کیلوگرم)
  • افزایش حجم خون
  • احساس خستگی ( اگرچه در برخی از بانوان معکوس می باشد و احساس پر انرژی بودن می کنند)
  • افزایش ضربان استراحتی ( حدود 15-7 ضربه در دقیقه)

سه ماهه دوم

همانطور که می دانید آب خنثی کننده وزن بدن است به همین دلیل در سه ماهه دوم بارداری که وزن مادر بیشتر می شود شنا و یا راه رفتن در آب می تواند دامنه حرکت های بانوان باردار را افزایش دهد و درد های اسکلتی او را کاهش دهد.

در سه ماهه دوم مجموعه ای از تغییرات در بدن رخ می دهد از جمله:

  • افزایش اندازه جنین
  • افزایش دوباره ضربان قلب به میزان 4-3 ضربه در دقیقه
  • افزایش 5-3 کیلوگرم به وزن بدن
  • سوزش معده
  • کاهش خستگی و تهوع
  • افزایش احساس پر انرژی بودن

سه ماهه سوم

در سه ماهه سوم بارداری از حرکاتی مانند شنا پروانه، شیرجه زدن و … که موجب کاهش انرژی بسیار زیاد می شود اجتناب نمایید. در سه ماهه سوم بارداری شما می توانید با استفاده از دستبند های مخصوص شناور ماندن یا تخته شنا به آسانی روی آب شناور بمانید و احساس آرامش را برای خود به وجود بیاورید.

تغییرات بدنی در سه ماهه سوم عبارتند از:

  • افزایش اندازه جنین
  • افزایش وزن به میزان 6-3 کیلوگرم
  • بازگشت دوباره احساس خستگی
  • افزایش نیاز به دفع ادرار
  • سوزش سر دل
  • آشفتگی و پریدن از خواب

فواید شنا برای بانوان باردار

بزرگ ترین مزیت آب خنثی کردن وزن بدن تا 90 درصد است. همچنین عضلات در حین حرکات تحت هیدروماساژ قرار می گیرند که باعث تحریک گردش خون، لنفاوی و در نتیجه جلوگیری از درد می شود. از دیگر فواید شنا برای بانوان باردار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش درد ناشی از بزرگ شدن شکم و البته کمر درد
  • خواب عمیق و آرامش روحی و روانی
  • سوزاندن کالری بدون احساس خستگی زیاد
  • افزایش قدرت و استقامت عضلات
  • افزایش توانایی بدن برای جذب و استفاده از اکسیژن
  • بهبود جریان خون، افزایش قدرت عضلات و استقامت بدن

نکات قابل توجه شنا کردن در دوران بارداری

  • از مایو راحت و بدون محدودیت استفاده کنید
  • هرگز نفس خود را در سینه حبس نکنید
  • تنها در مناطق امن شنا کنید و اگر در سواحل دریایی به شنا کردن می پردازید از حریم امن دریا فاصله نگیرید
  • پیش از اینکه وارد آب شوید از بهداشت آب اطمینان حاصل فرمایید
  • برای اطمینان از اینکه کودک شما دچار گرمازدگی نخواهد شد از تمرین درگرما و محیط مرطوب ( شامل استخر هایی که دمای آب آنها خیلی بالاست) دوری کنید و از سونا و حمام های گرم خودداری نمایید.
  • با توجه به اینکه در دوران بارداری ممکن است از انرژی شما کاسته شود در مسیر های کوتاه و کم عمق شنا کنید

در صورتی که موارد زیر را تجربه کردید تمرین را قطع کنید:

  • انقباض رحمی مداوم
  • درد بدون علت در شکم
  • جاری شدن هرگونه مایع از مهبل
  • خونریزی مهبلی
  • درد تازه یا فراینده در پشت یا جلوی لگن
  • سر درد مداوم یا اختلال در بینایی
  • دشواری در نفس کشیدن
  • فقدان یا تغییر در حرکات جنین

اگر هرکدام از این نشانه های فوق الذکر در طول فعالیت واقع شد، سریعاً با پزشک تماس بگیرید. شما در تمام مدت بارداری باید در هنگام تمرینات فوقا العاده مراقب باشید و به خاطر داشته باشید که پزشک بخش مهمی از نگرانی های شما را پاسخ می دهد و شما را راهنمایی می کند.

آیا کلر موجود در استخر برای بانوان باردار خطرناک است؟

علی رغم چندین مطالعه انجام شده هنوز جواب قطعی برای این موضوع یافت نشده است. دانشمندان موسسه پوست سنت جان در لندن پس از توجه به مواد شیمیایی مورد استفاده در نگهداری و نظافت استخر های شنا به این نتیجه رسیدند؛ از جمله کلر که عامل افزایش 5 برابری آلرژی در 50 سال گذشته است؛ هنگامی که جنین با این نوع محصول تماس پیدا می کند، این تغییر آن را بیشتر مستعد ابتلا به آسم یا اگزما می کند. اما از سوی دیگر متخصص FACOG متخصص اهل سن دیگو، می گوید: «بسیاری از زنان باردار سعی می کنند از هر ماده شیمیایی روی این سیاره اجتناب کنند. من به آنها می گویم که اگر کلر را با سدیم ترکیب کنید، نمک خوراکی به دست می آید.» در حالی که یک مطالعه اروپایی نشان داد که یک محصول جانبی شیمیایی کلر، در مقادیر زیاد، می‌تواند برای زنان باردار و نوزادان آنها خطرناک باشد.

سخن پایانی

شنا ورزشی است که در طول 9 ماه بارداری انجام آن امکان پذیر می باشد. با این حال توصیه می شود شرایط جسمانی خودرا در نظر داشته باشید و در صورتی که با توجه به معاینات پزشکی این ورزش از سوی پزشک به شما توصیه شد با خیال آسوده برای انجام این ورزش اقدام نمایید.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.