مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
مزیت ورزش های آبی نسبت به ورزش های خشکی

مزیت ورزش های آبی نسبت به ورزش های خشکی

فهرست مطالب

دسته بندی : >

ورزش های آبی نسبت به ورزش های خشکی مزایای زیادی دارند. برخی مربیان سطح بالا، آب را به عنوان روشی برای ورزش کردن یا روشی برای انجام تمرینات پلی متریک به کار می گیرند. از آنجایی که آب غلیظ تر از هوا است بنابراین می تواند مقاومت ۱۲ برابری ایجاد کند. در طول ورزش های آبی هر چه کشش ها را شدیدتر انجام دهید مؤثرتر و سودمندتر خواهند بود. مقاومت آب مبتدیان را به چالشی مشابه ورزشکاران حرفه ای دعوت می کند. خوشبختانه ورزش های آبی دارای امنیتی هستند که ورزش های خشکی فاقد آن می باشند از آن جایی که میزان مقاومت آب بستگی به سرعت حرکت دارد، پس شما نمی توانید بیش از حد تحمل بدنتان مقاومت ایجاد کنید. تعداد ضربان قلب در طول ورزش های آبی نسبت به تمرینات خشکی پایین تر است، اما می توانید فواید فیزیولوژیکی یکسانی را با همان ضربان قلب پایین تر به دست آورید. بر این اساس، این عقیده رایج که «ورزش های آبی چربی کمتر و کالری پایین تری را نسبت به سایر ورزش ها می سوزانند» نادرست است. ورزش های آبی درست مشابه ورزش های خشکی می توانند ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری در ساعت را بسوزانند. البته این سوزاندن کالری بدون ایجاد هیچ گونه کشیدگی در مفاصل در هنگام انجام حرکات می باشد. بر طبق مطالعه ای که اخیرا انجام شده است، فرد طی یک جلسه ۱ ساعته ی ورزش آبی که با قدم های متوسط انجام شود به اندازه ۱ ساعت راه رفتن با سرعت ۳ مایل در ساعت کالری می سوزاند.

روشی آرام و مشابه برای تناسب اندام

تا یک دهه قبل ورزش های آبی دور از ذهن بودند و افراد با شنیدن عبارت «ورزش آبی» به خانم های بازنشسته ای فکر می کردند که حرکات ساده و آرامی را در آب انجام می دهند. امروزه، ورزش های آبی فقط مختص مادربزرگ ها نیستند بلکه آب محیطی مناسب برای افراد دچار مشکلات مفصلی است که می توانند در آن ورزش کنند و به دلیل اینکه آب اثرات جاذبه زمین را کاهش می دهد، این افراد قادرند حرکاتی را انجام دهند که انجام آنها در خشکی برایشان دردناک و سخت بوده است در حالی که در آب بسیار آسانتر انجام می شوند. ورزش های آبی مزایای زیادی نسبت به ورزش های خشکی دارند. از جمله می توان سبکی و خاصیت شناوری، شادابی بیشتر و نیز مقاومت زیادتر را نام برد. به اضافه اینکه در کل انجام این ورزش ها لذت بخش تر می باشد.

با ایستادن در آب عمیق (عمق تا گردن) وزن فرد حدود ۱۰ درصد وزنی است که در خشکی دارد. این اثر به فواید ضربه گیر بودن آب اضافه می شود و فشار کمتری به مفاصل وارد می آورد. این ورزش ها به ویژه برای بیماران مبتلا به آرتریت، ورزشکاران دچار آسیب مفاصل یا آسیب های استعمال مفرط و افراد دارای اضافه وزن مفید می باشند. ورزشکاران رزمی که در اثر تمرین بیش از حد، بدنشان کوفته شده است اما نمی خواهند آمادگی بدنی خود را از دست بدهند، آخر هفته روز استراحتی ندارند و ممکن است برای حفظ سطح تناسب اندام و آمادگی بدنی خود تمرینات را در آب انجام دهند.

برخی ورزشکاران می توانند با انجام تمرینات در استخر، عملکرد خود را بهبود بخشند. برای مثال ثابت شده است که دویدن در آب عمیق در ورزشکارانی که در اثر تمرین بیش از حد آسیب دیده اند، عملکرد دستگاه قلب و عروق را به طور موفقیت آمیزی تسریع می کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که با وجود مفید بودن ورزش های آبی برای اکثر افراد، در برخی شرایط جسمانی ورزش های آبی نباید انجام شوند:

  • فشار خون بالا یا پایین
  • ناراحتی های قلبی
  • اختلالات عفونی پوست

بنابراین عاقلانه است که برای دریافت توصیه های خاص با پزشک مخصوص خود مشورت کنید.

ورزش آبی در مقابل شنا کردن

با اینکه شنا کردن روشی فوق العاده برای سفت کردن و افزایش قدرت عضلات می باشد اما استفاده از مجموعه خاصی از عضلات را محدود می سازد. ورزش های آبی انتخاب های بیشتری را پیشنهاد می دهند و وضعیت بدنی فرد از حالت افقی به عمودی تغییر می کند، بنابراین تمرینات جامع و کاملی در چندین سطح فراهم می آورند. بدین معنی که فرد انجام دهنده این ورزش ها می تواند حرکاتی را در تمام زوایای مختلف انجام دهد که در کار با دستگاه های ورزشی استاندارد قابل دسترس نیستند. هدف از ورزش های همه جانبه، انجام تمرینات ورزشی توسط کل بدن است، به طوری که گروه عمده عضلات بدن را درگیر کند زیرا آب مقاومتی طبیعی برای حرکات بدن ایجاد می کند. ورزش آبی، همزمان گروه عضلات مکمل را قوی تر می سازد. انجام هیچ ورزشی در خشکی به این شکل مؤثر و کارآمد نیست.

فواید تناسب اندام آبی

تحقیق اخیر نشان داده است که ورزش منظم و تغذیه صحیح می تواند تاثیر مثبتی بر بهبود بسیاری از بیماری ها داشته باشد. این جاست که ورزش های آبی مورد توجه قرار می گیرند زیرا نه تنها اکثر افراد می توانند این ورزش ها را انجام دهند بلکه این ورزش ها علاوه بر فواید فیزیولوژیکی، دارای فواید روان شناسی و اجتماعی نیز هستند.

برخی از مشکلات سلامتی که می توانند توسط ورزش های آبی بهبود یابند شامل مشکلات عضلانی – اسکلتی (درد پایین کمر، تنگی کانال ستون فقرات، آسیب های استخوانی) مشکلات عصبی (بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس)، بیماری های قلبی – ریوی (آمفیزم) بیماری های آمبولی (آرتریت شدید استخوان لگن یا زانو، بیماری عروق محیطی) می باشند.

فواید فیزیولوژیکی ورزش های آبی

فواید فیزیولوژیکی ورزش های آبی

  • بهبود قدرت، توان و استقامت عضلات
  • افزایش انعطاف پذیری اعضای بدن
  • توسعه سلامت دستگاه قلبی – عروقی
  • کاهش درد
  • کاهش فشار بر مفاصل
  • کاهش خطر صدمه دیدن
  • بهبود الگو های خواب
  • افزایش سرعت بهبود آسیب ها
  • وضعیت بدنی بهتر
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

فوائد اجتماعی و روان شناختی

  • ارتقاء خود کار آمدی و عزت نفس
  • کاهش درد در حرکات گسترده
  • توسعه روابط اجتماعی و ایجاد دوستی های جدید
  • فرصت برای توسعه حمایت اجتماعی
  • کاهش استرس و تنش
  • بهبود وضعیت خواب
  • کاهش خستگی (با طراحی مناسب ورزش ها

یک برنامه ورزش آبی با طراحی خوب، گروه عضلات موافق و مخالف را به کار می گیرد. (برای مثال عضله دوسر بازویی سه سربازویی، عضلات عقب ران و عضلات چهار سر ران) و همه آنها تنها با یک ورزش ساده به کار گرفته می شوند. به این معنی که در عرض نیم ساعت کل بدنتان می تواند ورزش کند و برای افراد پرمشغله عالی می باشد. ورزش های آبی عضلات را تقویت می کنند یعنی مقاومت در طول حرکت ثابت باقی می ماند. به علاوه به شما اجازه می دهد تا حرکات را در چند جهت انجام دهید که کاربردی تر است در حالی که در صورت وجود وزن غیر ممکن است.

برای انجام یک ورزش عالی هیچ گونه تجهیزات خاصی لازم نیست. انتخاب عمق آب و تمریناتی همچون دویدن با گام های آهسته و منظم می تواند حتی دستگاه قلبی عروقی افراد دارای شور و هیجان بالا را به چالش بکشد. برای تنظیم فشار و مقاومت در تمرینات می توانید خیلی ساده زاویه بازوها یا دست های خود را تغییر دهید و سرعت حرکات را عوض کنید. اگر می خواهید شدت کار را بیشتر کنید می توانید دستکش های آبی بپوشید یا از وسایل ایجاد مقاومت استفاده کنید.

پس از سال ها طراحی و تکمیل برنامه های درمانی ورزشی، معتقدم که فواید اجتماعی ورزش های آبی درست به اندازه فواید فیزیولوژیکی آنها رضایت بخش و مؤثر است. احساس گذرایی که در هنگام تلاش برای تناسب اندام و سلامتی خود، برایتان لذت بخش است و حالتان را خوب می کند این است که شرکت در ورزش های آبی در هوای بارانی یا آفتابی ادامه می یابد.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.