مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
مدیریت کسب و کار به زبان ساده

مدیریت کسب و کار به زبان ساده

فهرست مطالب

مدیریت کسب و کار را نباید صرفاً یک عمل آکادمیک محسوب کرد. مدیریت واقعی در برگیرنده هدایت قوی، رفتار مثبت، دانش کسب و کار و مهارت های مناسب فردی است. مدیریت در حقیقت هدایت افراد، تاثیر گذاری بر کار و تصمیم گیری به موقع و صحیح است و مهارت های مدیریتی را به مرور زمان می بایست کسب کرد و به بیان دیگر کسب مهارت های مدیریتی در واقع همانند سپرده گذاری در بانک می باشد.

هدایت و راهبردی کسب و کار

هیچ زن و مردی در دنیای کسب و کار تنها نیست. در این حیطه شما نیازمند کمک افراد دیگر هستید و باید بتوانید از آنها کمک بگیرید تا بتوانید کسب و کارتان را هدایت کنید.

راهنمایی گرفتن (Mentoring)

کارآفرینان موفق و با تجربه اغلب سوالات مشابهی می پرسند:

چگونه کارآفرینان جدید می توانند از تجربیات دیگران استفاده کنند؟ با راهنمایی گرفتن

واژه Mentoring میان معلمان و دانش آموزان مصطلح است و زمانی به کار می رود که افراد حرفه ای و با تجربه اطلاعاتی را به افراد کم تجربه ارائه می دهند.

شبکه ارتباطی

شبکه ارتباطی

شبکه ارتباطی یک وسیله ساده است که هرکس در دنیای کسب و کار می تواند با آن سروکار داشته باشد. شبکه ارتباطی می تواند کار آمد ترین وجه بازاریابی شما محسوب شود و در نتیجه آن علاوه بر ایجاد بازار برای شما، اطلاعات مناسبی در ارتباط با کسب و کارتان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

میزگرد

میزگرد یک بحث رسمی غیر گروه میان افراد حرفه ای است که داوطلبانه اطلاعات و منابع را در اختیار سایرین قرار می دهند. در طول زمان روابط افراد حرفه ای و ماهر با یکدیگر توسعه می یابد و شرکت کنندگان با کسب و کار های یک دیگر آشنا می شوند.

داشتن اطلاعات به روز

عصر اطلاعات جامعه مارا تغییر داده است و اکنون در عصر اطلاعات افراد از طریق پست الکترونیک با یکدیگر ارتباط دارند و می توانند اخبار جدید را در دنیای تکنولوژی و بی سیم دنبال کنند. حقیقت امر این است که هر روزه اطلاعات مارا بمباران می کنند اما متاسفانه اغلب این اطلاعات نمی توانند به خط مشی کسب و کار ما کمک کند و در آنجا هدایت صحیح آن است که ما متد ها و راهکار های خودمان را دنبال کنیم و در کنار آن دانش و اطلاعات خود را در ارتباط با کسب و کار به روز نگه داریم.

تصمیم گیری

یکی از بهترین تصمیم ها یادگیری این موضوع است که چگونه تصمیم گیرنده خوبی باشد. این امر نیازمند تعهد، درک و مهارت می باشد که بسیار ارزشمند است.

آیا تصمیم گیرنده خوبی هستید؟

اگر فکر می کنید این طور نیست، هیچ جای غصه ای نیست. تصمیم گیری مهارتی است که می توانید از دیگران بیاموزید. اگر چه بعضی از افراد این مهارت را احتراز از دیگران می آموزند، اما فرآیند آن مشابه است. دو نوع تصمیم گیری اصلی وجود دارد

  • آن هایی که با استفاده از فرآیند خاص به دست می آید
  • آنهایی که تنها مانند یک رویداد است
مراحل تصمیم گیری نافذ

مراحل تصمیم گیری نافذ

این فرآیند در هر موقعیتی می تواند بکار رود بخصوص درحالی که شما نیازمند یک تصمیم گیری مهم هستید، اگر از مراحل اصلی تصمیم گیری تبعیت کنید، خوذ را یک تصمیم گیرنده کارا در حرفه و زندگی شخصی خود می یابید.

تا احد امکان مفاد تصمیم گیری خود را تعریف کنید. آیا واقعاً تصمیم خودتان است یا شخص دیگری؟ آیا واقعاً نیازمند به این تصمیم گیری هستید؟ (اگر حداقل دو تصمیم اتخاذ نکرده اید، پس هیچ تصمیم گیری صورت نگرفته است) چه زمانی این تصمیم گیری روی داده است؟ چرا تصمیم گیری برای شما مهم است؟ چه کسی در این تصمیم گیری ذینفع است؟ ارزش این تصمیم گیری برای شما چه میزان است؟

هر راهکاری که به ذهنتان می رسد را بنویسید. به تصویر کشیدن راه کارهای متفاوت مهم است. هیچ چیزی را سانسور نکنید و بگذارید که تصورات شما آزادانه ارائه شوند. مطمئن شوید که همه چیز را ذکر می کنید.

فکر می کنید از کجا می توانید اطلاعات مفید بیشتری را به دست آورید. اگر با انتخاب های زیادی رو به رو شوید ممکن است بخواهید اطلاعات زیادی به دست آورید. اطلاعات جدید منجر به راهکار هاو انتخاب های بیشتری نیز می شود. کسانی که می توانید از آنها اطلاعات بدست آورید؛ دوستتان، همکاران،خانواده، نمایندگی های فدرال و ایالتی سازمان های حرفه ای، خدمات آنلاین، روزنامه ها، مجله ها، کتاب ها و … است.

انتخاب های خود را بررسی کنید. از منابع اطلاعاتی مشابه برای کسب ایده های خاص استفاده کنید. برای هر انتخاب معیار خاص را مشخص کنید. هرچه اطلاعات بیشتر بدست آورید، ذهنتان برای تصمیم گیری فعال تر خواهد شد. مطمئن شوید که همه موارد را یادداشت و بررسی مجدد می کنید.

ذخیره انتخاب ها. اکنون شما دارای گزینه های متفاوت هستید و زمان آن رسیده است که آنها را بررسی کنید و ببینید کدام یک از آنها برای شما کارایی دارد. در ابتدا معیار های انتخاب ها را مشخص سازید. ثانیاً به دنبال انتخاب هایی باشید که این امکاان را برای شما فراهم می سازد تا به بیشترین معیار و امتیاز برسید. ثالثاً انتخاب هایی را که با چار جوب و معیار شما سازگاری ندارد را حذف کنید.

نتایج هر انتخاب را به تصویر بکشید. برای هر انتخاب باقی مانده در لیستتان، نتایج را به تصویر بکشید، بدین صورت نقایص شما مشخص می گردد.

یک بررسی واقعی انجام دهید. کدام یک از انتخاب های باقی مانده به واقعیت نزدیک تر است؟ هرچه خلاف آن را ثابت کند را حذف سازید.

کدام گزینه با شما سازگاری بیشتری دارد. گزینه ها و انتخاب های باقی مانده را بررسی کنید تا ببینید کدام یک با معیار های شما سازگاری دارد. این ها تصمیمات کارایی شما هستند. اگر نسبت به تصمیمی که اتخاذ کرده اید خشنود هستید اما احساس می کنید که با اهداف شما سازگاری ندارد، بدانید که تصمیم صحیحی نگرفته اید. به عبارت دیگر از این گزینه و انتخاب راضی نیستید، اما نسبت به نتیجه آن حساس هستند. این انتخاب برای شما کار ساز نخواهد بود.

شروع کنید. زمانی که تصمیمی را اتخاذ می کنید، آن را عملی سازید. اگر بخواهید نسب به آن احساس خوش آیندی نداشته باشید موجب اندوه و ناراحتی می شود. بهترین کار را در زمان حال انجام دهید. همیشه این فرصت را دارید که ذهن خود را در آینده تغییر دهید.

اشتباهات متداول در تصمیم گیری

از آنجا که دوست داریم باور کنیم که هیچ گونه پیش داوری نداریم، اما حقیقت این است که هرکس این مشخصه را دارد. هرچه از خودتان و کار هایتان بیشتر آگاهی داشته باشید، بهتر می توانید عمل کنید. دلیل اصلی اینه که هرکس روش و دیدگاه خاص خود را دارد این است که مغز به سادگی نمی توانید متوجه هر چیزی شود، حداقل سطح کنجکاوی هرکس متفاوت است.

آیا تا کنون سعی کرده اید 10 چیز جدید را باهم بیاموزید؟ اگر این طور است، می دانید که یادگیری خیلی آسان خواهد بود و این به دلیل روش کار کرد مغز است. مغز شما همه اطلاعات را طوری طبقه بندی می کند که بدون قاطی کردن آنها بتوانید جهان اطراف خود را درک کنید. زمانی که نمی توانیم بسیاری از فرضیات را تشخیص دهیم به دلیل فقدان آموزش در جامعه است( مانند والدین، معلمان، همه موسسات و …)

رایج ترین نمونه های تصمیمات اشتباه که گرد آوری شده:

به اطلاعات تخصصی بسیار تکیه کنید. اغلب افراد بسیار مایلند که به گفته های متخصصین تاکید و توجه کنند. به خاطر بسپارید که متخصصین انسان هایی هستند که خود نیز پیش داوری هایی هستند، به جستجوی اطلاعات از منابع متفاوت، اطلاعات بهتری را بدست خواهید آورد، بخصوص زمانی که انرژی خود را بر این منابع متوجه سازید.

اطلاعاتی را که از دیگران به دست می آورید را ارزیابی کنید. افراد تمایل دارند با معیار اطلاعاتی را که از جامعه بدست می آورند را ارزیابی کنید. به عنوان مثال متخصصین، والدین، گروه های عالی رتبه، افرادی که روشی برای بیان عقاید خود دارند، جزء افرادی هستند که همیشه باورداریم بیشتر از ما می دانند. از خود بپرسید: آیا آنها به اندازه من از این مسائل و مشکلات آگاه هستند؟ معیار های انها با من مشابه است؟ آیا نسبت به مسائل من دارای تجربه شخصی هستند؟ به عبارت دیگر عقاید آنها را در دورنمایی نگاه دارید.

منبع: کتاب همه چیز درباره راه اندازی کسب و کار موفق از صفر تا صد

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.