مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
فواید-ویتامین-C-برای-بدن

فواید ویتامین C برای بدن

فهرست مطالب

ویتامین C یا اسید اسکوربیک، یک ترکیب آلی محلول در آب است که برای سلامتی بسیار ضروری می باشد. از آنجایی که ویتامین C را نمی توان در بدن ذخیره کرد، اما یک رژیم غذایی متنوع این امکان را فراهم می سازد تا میزان مصرف ضروری روزانه را پوشش دهد. خیلی از افراد هستند که ویتامین C را ستاره سایر ویتامین ها می نامند. ما در این مقاله به بررسی فواید ویتامین C برای بدن می پردازیم.

ویتامین C نقش بسیار مهمی در عملکرد کلی بدن ایفا می کند و در بسیاری از واکنش های بیو شیمیایی شرکت دارد. مانند:

  • فعالیت مغز: ویتامین C به سنتز کاتکول آمین ها ( شایع ترین آنها دوپامین، آدرنالین و نور آدرنالین ) کمک می کند که انتقال دهنده های عصبی حیاتی برای فعالیت های طبیعی مغز و به طور کلی برای عملکرد صحیح ارگانیسم هستند.
  • انقباض عضلانی: ویتامین C به عنوان یک کوفاکتور در سنتز کارنیتین عمل می کند. این مولکول وظیفه عملکرد صحیح ماهیچه ها به ویژه در هنگام انقباض عضلانی در تلاش های طولانی و شدید را برعهده دارد.
  • خواص آنتی اکسیدانی: ویتامین C یک اکسیدان بسیار قوی است. بنابراین در مبارزه با رادیکال های آزاد که مسئول پیری سلول های بدن ما هستند، ضروری است.

نقش ویتامین C در بدن

ویتامین C از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نقش مهمی را در بدن ما ایفا می کند. ابتدا می توان به عملکرد آن بر خستگی روحی و جسمی اشاره کرد که یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است. مصرف ویتامین C برای حفظ فرم بدن در طول روز ضروری می باشد. از سویی دیگر نقش ویتامین C در عملکرد روانی مهم است. زیرا در تولید انتقال دهنده های عصبی که نوراپی نفرین و دوپامین هستند، شرکت می کند. همچنین سنتز کلاژن را که پروتئینی است که در استخوان ها و پوست یافت می شود، تقویت می کند. در نهایت ویتامین C مسئول تولید الکار نیتین است. ماده ای که به سلول ها اجازه می دهد از چربی ها به عنوان منبع انرژی استفاده کنند.

فواید ویتامین C

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C عملکرد صحیح سیستم ایمنی را تقویت می کند. بنابراین جای تعجبی ندارد که بسیاری از مردم از ویتامین C به منظور جلوگیری از سرماخوردگی یا درمان استفاده می کنند. از سوی دیگر ویتامین C به مبارزه با بسیاری از عفونت های باکتریایی و ویروسی می پردازد و در نتیجه موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.

آنتی اکسیدان بسیار قوی

ویتامین C سرشار از خاصیت آنتی اکسیدانی است و به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کند و از بدن در برابر آسیب های احتمالی محافت می کند. این به معنای افزایش عمر سلول ها و انعطاف پذیری آنان می باشد.

بهبود زخم ها و شکستگی ها

ویتامین C با حمایت از توسعه تولید کلاژن و عمل به عنوان یک عامل التیام بخش به بهبود زخم ها و شکستگی ها کمک می کند. علاوه براین ویتامین C از رشد و عملکرد صحیح بسیاری از ساختار های بدن مانند استخوان ها، تاندون ها، رگ های خونی، رباط ها، دندان ها و سایر اندام ها پشتیبانی می کند.

سلامت قلب

ویتامین C سبب گشاد شدن رگ های خونی می شود و البته از تنگ شدن آنها جلوگیری می کند تا آنهارا سالم نگهدارد. به طور کلی ویتامین C نقش اساسی در حفظ سلامت قلب دارد و به عنوان عاملی برای پیشگیری از بیماری های قلبی، کلسترول بالا و فشار خون بالا عمل می کند.

کاهش وزن

مصرف غذاهای غنی از ویتامین C می تواند کمک بزرگی برای کسانی که در تلاش کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستند باشد. نقش ویتامین C در کاهش وزن، در کنترل سطح قند خون است که باعث اکسیداسیون چربی در هنگام ورزش می شود. در واقع افرادی که کمبود ویتامین C دارند نسبت به افرادی که مقادیر مناسبی از این ویتامین را مصرف می کنند روند کالری سوزی دشوار تری در پیش رو خواهند داشت.

سلامت پوست، مو و ناخن

پوست اولین سد محافظ در برابر تهاجمات محیطی است. بنابراین دائماً در معرض اشعه خورشید، آلودگی و آسیب های احتمالی ناشی از عوامل خارجی قرار می گیرد. ویتامین C به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش شناخته شده است که رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. در واقع مصرف ویتامین C به رشد و ترمیم بافت ها کمک می کند. به صورت خلاصه تر ویتامین C به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند.(به این معنی که از ایجاد ترک های پوستی جلوگیری می کند)

کند کردن روند پیری

خواص آنتی اکسیدانی و نقش بسیار مهم آن در سنتز کلاژن ویتامین C را به یک عنصر مهم در فرآیند ضد پیری تبدیل می کند. مصرف ویتامین C به مبارزه با آسیب های ناشی از سموم در زندگی روزمره می پردازد و با کند کردن روند پیری سلول ها و جلوگیری از چین و چروک و البته خشکی پوست، باعث کند شدن روند پیری نیز می شود.

ویتامین C و شیمی درمانی

بحث در مورد مصرف ویتامین C یا سایر آنتی اکسیدان ها همراه با شیمی درمانی برای سرطان وجود دارد. محققان بر این باورند که آنتی اکسیدان ها می توانند اثر دارو های ضد سرطان خاصی که با تولید رادیکال های آزاد عمل می کنند را کاهش دهند. بر اساس بررسی منتشر شده در سال 2007 هیچ مدرکی دال بر اثبات تداخل منفی بین مصرف ویتامین C  یا سایر آنتی اکسیدان ها و درمان سرطان در انسان وجود ندارد. برخی از مطالعات از ویتامین C حتی به یک اثر محافظتی در برابر اثرات سمی درمان ها اشاره می کنند.

دلایل کمبود ویتامین C

امروزه این مشکل به راحتی قابل درمان می باشد اما مهم است که با مصرف ویتامین C کافی در طول روز از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری نمایید.دلایل متعددی برای داشتن کمبود ویتامین C وجود دارد که اولین مورد مصرفی برخی از محصولات مانند الکل یا تنباکو است. از سوی دیگر داشتن یک رژیم تغذیه نامتعادل می تواند مسبب این مشکل شود. مصرف مقادیر کم از میوه و سبزیجات و داشتن استرس دائم از دیگر دلایلی می باشند که موجب کمبود ویتامین C نیز می شود.

منابع غذایی ویتامین C

  • فلفل قرمز
  • کیوی
  • نارنگی
  • انبه
  • کلم بروکلی
  • گریپ فروت
  • آناناس
  • توت فرنگی
  • پرتغال

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.