مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
فواید ورزش های آبی برای کنترل فشار خون

فواید ورزش های آبی برای کنترل فشار خون

فهرست مطالب

شنا یکی از سالم ترین ورزش هایی محسوب می شود که از فواید بسیار زیادی برخوردار است. تمرین منظم در آب موجب افزایش قدرت و استقامت ماهیچه ها و همچنین بهبود گردش خون می شود که به طور ایمن فشار خون را کاهش می دهد. شنا برای تمامی افراد صرف نظر از سن و شرایط جسمی یک ورزش ایده آل است. ورزش در آب تاثیرات مثبتی بر عضلات بدن و همچنین عضلات قلب دارد. توجه داشته باشید که آب مقاومت بیشتری نسبت به هوا در برابر حرکت ارائه می دهد که استقامت کلی بدن را افزایش می دهد. همانطور که به صورت مختصر از مزایای شنا مطلع شدید، در این مقاله قصد داریم چگونگی کنترل فشار خون به وسیله ورزش های آبی را توضیح دهیم.

فشار خون چیست

فشار خون عبارت است از نیرویی که خون در هربار ضربان قلب بر دیواره های سرخرگ ها وارد می کند. در اندازه گیری فشار خون، دو عدد مشخص ثبت می شود.

فشار خون به زبان ساده فشاری است که خون بر دیواره رگ های خونی وارد می کند. فشار خون ثابت نیست و می تواند به میزان قابل توجه ای بسته به موقعیتی که در آن قرار دارید متغیر باشد. هنگامی که فشار خون از حالت متوسط به بالا می رود فشار خون بالا نامیده می شود. به طور کلی پزشکان برای اندازه گیری فشار خون از دو عدد استفاده می کنند. به عنوان مثال: 140 روی 90 . عدد اول فشار خون سیستولیک یا همان فشار خون بالا نامیده می شود. این عدد زمانی را نشان می دهد که قلب می تپد یعنی موج فشاری که می تواند به صورت نبض در رگ های خونی احساس شود. عدد دوم فشار خون دیاستولیک نامیده می شود. این فشار در رگ های خونی بین ضربان های نبض است. اگر فشار بالا، بالای 140 باشد و یا فشار پایین، بالای 90 باشد شما فشار خون بالایی دارید.

علائم فشار خون بالا

علائم ثابتی برای تشخیص فشار خون بالا تا کنون اثبات نشده است اما با این حال علائم یکسانی در بیشتر افرادی که با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنند وجود دارد مانند:

  • سرگیجه
  • سر درد
  • خستگی

برای افرادی که ورزش در آب را به صورت منظم انجام می دهند اثر آرامش بخش و خاصیت درمانی آن شناخته شده است. تمرین در آب (مخصوصاً آب سرد) اثر محرکی بر گردش خون دارد و در نتیجه توانایی یادگیری را بهبود می بخشد. از سوی دیگر می توان به افزایش سطح نوراپی نفرین در مغز اشاره کرد هورمونی که بر ریتم خواب و بیداری تاثر می گذارد این به شما کمک می کند تا در مواقع روبه رو شدن با  موقعیت های استرس زا واکنش بهتری داشته باشید و سطح کورتیزون خود را کاهش دهید ( وضعیت عاطفی را کنترل می کند).

  • ورزش های آبی باعث افزایش گردش خون و در نتیجه افزایش عرضه اکسیژن نیز می شود. این توانایی به تشکیل سلول های جدید و البته افزایش تمرکز می شود.
  • در هنگام انجام ورزش های آبی ناحیه ای در مغز به نام مدار خطی فرونتال تحریک می شود که این امر می تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کند.
  • ورزش های آبی به دلیل ایجاد حس آرامش نقش بسزایی در کاهش اضطراب و استرس دارند.

سخن پایانی

به طور کلی شناور بودن در آب تسکین مفاصل را تضمین می کند و در عین حال شما باید در برابر فشار وارده از طرق آب حرکت نمایید. به این ترتیب عضلات به آرامی و در عین حال به طور موثر تقویت می شوند. به همین دلیل است که شنا برای افرادی که بیماری مفصلی یا اضافه وزن دارند بسیار مفید است. ورزش های آبی نه تنها ماهیچه را تقویت می کنند بلکه بر سیستم قلبی و عروقی نیز تاثیر گذار هستند. محققان آمریکایی دریافته اند که ورزش در آب به طور مداوم و البته منظم می تواند موجب کاهش فشار خون بالا شود.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.