مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
فواید-ورزش-در-هوای-سرد

فواید ورزش در هوای سرد

فهرست مطالب

همانطور که می دانید تناسب اندام برای سلامتی بدن ضروری است. یک ورزشکار واقعی می داند که عوامل محیطی نباید مسبب قطع شدن برنامه تمرینی شود. با فرا رسیدن فصل زمستان طبیعی است که میل به بیرون رفتن برای ورزش کردن کاهش می یابد؛ اما خوب است که بدانید سرما متحد عالی برای سلامتی شما است. بدن ما برای مبارزه با سرما مکانیسم های دفاعی فیزیولوژیکی را با هدف محدود کردن کاهش دمای بدن تا حد امکان و البته محافظت از عملکرد های حیاتی فعال می سازد. اما باید پذیرفت که در زمستان سازگاری با شرایط برای ورزش در هوای سرد کمی دشوار می باشد. همانطور که می دانید در زمستان روز ها کوتاه می شود، دما کاهش می یابد، شرایط آب و هوا متغیر می باشد و حتی مشکلات کوچک برای سلامتی ممکن است رخ دهد؛ این ها همه چالش هایی است که باید برای بهره مند شدن از مزایای ورزش در هوای سرد با آن غلبه کرد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با فواید ورزش در هوای سرد آشنا نماییم.

فواید ورزش در هوای سرد

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • سوزاند کالری بیشتر (اگرچه مصرف کالری برای هر فرد متفاوت می باشد و تفاوت میان دمای هوای بیرون و دمای بدن وجود دارد اما ورزش در هوای سرد موجب افزایش فرآیند کالری سوزی نیز می شود)
  • بهبود روند قلب ( برای داشتن قلب سالم ورزش در هوای سرد بسیار مفید می باشد و به مدیریت بهتر تلاش های مداوم و کاهش استرس کمک می کند)
  • کاهش حساسیت به سرما
  • افزایش طول مدت خواب عمیق
  • کاهش فشار خون و کاهش استرس (ورزش در هوای سرد باعث ترشح سروتونین یا همان هورمون آرامش و شادی می شود و همین امر باعث کاهش استرس می شود)

فرآیند دفاعی بدن در برابر سرما

لرز، دندان قروچه، افزایش فشار خون یا حتی انقباض عروق همگی رفلکس های طبیعی بدن است که به شما اجازه می دهد تا با سرما مبارزه نمایید.

  • اولین نشانه ها تظاهرات فیزیکی به منظور مقابله در برابر سرما، لرز و دندان قروچه می باشد
  • به دنبال آن انقباض پوستی رخ می دهد یعنی سفت شدن رگ های خونی محیطی ایجاد می شود. گرمای منتقل شده توسط خون از اندام های عمقی به قسمت های بالایی بدن محدود می باشد که این امر باعث می شود تا اندام های حیاتی جدا شده و و از افت دما محافظت شوند. این انقباض عروق منجر به افزایش ضربان قلب و تنفس نیز می شود که به حفظ دمای بدن کمک می کند.
  • اگر افت دما بسیار زیاد باشد یا در طول دراز مدت ادامه یابد، سایر رفلکس ها به حرکت در می آیند. اما با گذشت زمان سیستم تنظیم حرارت ممکن است دچار نقص شود. فعال شدن سیستم حرارت منجر به افزایش متابولیسم می شود که احتیاج به انرژی بسیار زیادی دارد. توانایی مبارزه بدن شما با سرما به شرایط محیطی (بارش مستقیم برف، ارتقاع، باد و…) دارد و البته ناگفته نماند که ارتباط مستقیمی با منابع شخصی شما ( میزان سلامت بدن شما، انرژی موجود در بدن شما و …) دارد.

خطراتی که باید جدی گرفته شود

ورزش در هوای سرد مزایای بسیار زیادی دارد اما دست کم گرفتن خطرات آن اشتباه می باشد.

  • برای عملکرد صحیح بدن شما باید دمای داخلی خود را در حدود 37 درجه سانتی گراد حفظ نمایید و بدن به صورت خودکار تعداد معینی از مکانیسم ها را برای اطمینان از این عملکرد فعال کند (به ویژه اگر دما کاهش یابد). این کار منجر به افزایش ضربان قلب می شود  زیرا باید اکسیژن لازم را به ماهیچه ها برساند. این تلاش قلب دشوار است زیرا سرما باعث انقباض عروق خونی در ماهیچه ها می شود. از سوی دیگر سرما باعث کم آبی بدن می شود و در نتیجه به افزایش ویسکوزیته خون کمک می کند که کار قلب را دشوار و دشوار تر می کند. اگر خطر حوادث قلبی در افراد جوان و سالم کمتر باشد، با افزایش سن این خطر افزایش می یابد و در صورت داشتن سابقه مشکلات قلبی و عروقی عوامل تشدید کننده ( کلسترول، سیگار، دیابت، نارسانی قلبی و … ) باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
  • صرف نظر از دمایی که در آن ورزش می کنید، برای انجام دادن ورزش گرم کردن همیشه باید انجام شود و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. اگرچه که هنگام ورزش در هوای سرد تمایل کمتری برای گرم نکردن وجود دارد اما توصیه می شود که برای ورزش کردن در هر فصولی گرم کردن را به خاطر داشته باشید. هنگامی که بدن سرد است مفاصل، تاندون ها و رباط های شما سخت می شوند بنابراین راحت تر در معرض آسیب قرار می گیرند. به طور کلی در زمستان رباط ها، تاندو ها و مفاصل به دلیل سرما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و در نتیجه لازم و البته بسیار ضروری است که قبل از ورزش خودتان را گرم کنید.
  • هیپوترمی یا سرمازدگی در قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرما رخ می دهد. در واقع هیپوترمی زمانی اتفاق می افتد که از دست دادن گرمای بدن از تولید گرمای بدن بیشتر شود. هیپوترمی تمامی عملکرد های فیزیولوژیکی بدن از جمله سیستم قلبی و عروقی، تنفسی، دقت ذهنی و زمان واکنش عصبی را کند می کند. لرز شدید بدن نخستین علائم هیپوترمی می باشد و در صورت انجام ندادن اقدامات لازم می تواند منجر به مرگ شود.
  • آب زیاد بنوشید. توجه داشته باشید که این نکته تنها برای ورزش در هوای سرد نمی باشد اما سرما باعث از دست دادن مقدار قابل توجه آب می شود که اغلب افراد به این موضوع توجه نمی کنند. توصیه می شود قبل، حین و بعد از ورزش در هوای سرد آب بنوشید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که آنچه قبل از ورزش کردن می خورید یا می نوشید می تواند به شما کمک کند بهترین عملکرد را داشته باشید و ایمن بمانید. تغذیه مناسب به تنظیم دمای مرکزی بدن، گرم نگه داشتن بدن و تامین انرژی کافی برای عضلات در حال کار شما بسیار موثر است. با توجه به نکات فوق الذکر شما می توانید به ورزش در هوای سرد بپردازید و اجازه ندهید آب و هوا مانع فعالیت بدنی شما شود.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.