مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
روش-های-ارتباط-با-مشتری

روش های ارتباط با مشتری

فهرست مطالب

روش های ارتباط با مشتری

ارتباط با مشتری به فرآیندی اطلاق می شود که از طریق آن یک کار و کسب اطلاعات ارزشمندی را با مشتریان خود به اشتراک بگذارد امروزه نحوه ارتباط گرفتن با مشتری به دو روش سنتی یا دیجیتالی می باشد که هر یک از روش ها، آداب و نحوه برخورد خاص خود را در بر دارد. در روش ارتباط با مشتری به صورت سنتی، شما به دو روش حضوری یا تلفنی می توانید با مشتری خود تعامل ایجاد نمایید. روش ارتباط با مشتری به صورت دیجیتالی همانند روش سنتی است. اما به دلیل رشد و گسترش تکنولوژی رفته رفته ابزار های قدیمی کنار گذاشته شده و جای خود را به ابزار های جدید داده اند برای مثال چت آنلاین، شبکه های مجازی یا ویدئو کنفرانس و … اما نقطه مشترک بین این دو روش سنتی و دیجیتالی این است که در هرکدام باید نکاتی را رعایت کنید که ما در ادامه این مطلب به تمامی آن نکات و آداب خواهیم پرداخت.

ارتباط با مشتری از طریق تلفن

  • با لحنی شمرده و آرام صحبت کنید و از یک نواخت صحبت کردن بپرهیزید. (زیرا صحبت کردن به صورت یک نواخت خسته کننده یا حوصله سر بر می می باشد)
  • اجازه دهید مشتری هر سوالی برایش پیش می آید بپرسد ( هرچند اگر سوالاتش زیاد باشد) و صحبت او را قطع نکنید.
  • اگر مشتری صحبت شما را قطع کرد سکوت کنید و پس از پایان صحبت هایش با کمال احترام و صبوری به ادامه توضیحات بپردازید
  • در طول صحت کردن از کلمات تکراری استفاده نکنید.

ارتباط با مشتری به شیوه حضوری

می توان گفت یکی از بهترین و اثر گذار ترین نوع ارتباط با مشتری محسوب می شود و طرز برخورد بسیار مهم است که:

  • همیشه آراسته و خوش رو باشید
  • اگر فامیلی یا اسم مشتری را بلدید حتما در مکالمه ذکر نمایید
  • نیاز مشتری را به خوبی متوجه شوید و روش هایی برای رفع نیاز آن پیشنهاد دهید
  • مختصر و مفید صحبت کنید
  • مکالمه را مدیریت کنید و پشتیبان یا به زمان عامیانه طرف او باشید

اما برای ایجاد یک ارتباط کلامی قوی باید نکاتی را رعایت کرد که در هر دو روش حضوری و تلفنی باید رعایت شود:

  • آغاز مکالمه با احترام
  • طرح مسئله و پرسش نیاز مشتری
  • ارائه اطلاعات مورد نیاز برای رفع نیاز مشتری
  • پایان دادن به مکالمه و تشکر از خرید کردن یا دیدن مشتری
نحوه ارتباط با مشتری به روش دیجیتالی (چت آنلاین)

نحوه ارتباط با مشتری به روش دیجیتالی (چت آنلاین)

پلتفرم‌های مختلف شبکه‌ی مجازی امکانات مختلفی را در دسترس ما گذاشته‌اند و باید از همه‌ی آن‌ها را به نحو احسن استفاده کنیم. این گزینه یکی از روش های ارتباط با مشتری قبل و بعد از خرید می باشد. در چت انلاین سیع کنید مفهوم خود را به درستی و کامل برسانید و متن تایپ شده را چک کنید که غلط املایی نداشته باشد.

ویدئو کنفرانس

ویدئو کنفرانس مانند ارتباط با مشتری به‌صورت حضوری است زیرا مشتری در ویدئو کنفرانس هم صدای شما را می شنود و هم تصویر شما را مشاهده می کند بنابراین علاوه رعایت کردن نکاتی که در مورد صحبت کردن با مشتری گفتیم، شما حواستان به آراستگی خود و زبان بدن خود باشد. همچنین در ویدئو کنفرانس ها سعی داشته باشید از دوربین با کیفیت بالا و اینترنت پر سرعت استفاده نمایید  زیرا کیفیت تماس ویدئویی شما همانند میزان تمیز بودن لباستان، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

اهمیت ارتباط با مشتری

مشتریان زمانی از شما ناراضی می شوند که کارمندان با یکدیگر هماهنگ نباشند. افراد تیم باید از خواسته ها و وضعیت مشتری آگاه باشند تا بتوانند خدمات رسانی را از جایی که متوقف شده شروع کنند. در پی این صحبت سیستم هایی هستند که مخصوص این کار ساخته شده است مانند CRM که مخصوص حل این مشکلات ساخته شده است.

برخورد اول

برخورد اول در بسیاری از موارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مواردی همچون اولین برخورد با استاد دانشگاه، اولین برخورد در مصاحبه کاری، اولین برخورد با همکاران و … اما اولین برخورد با مشتری برای همه کسب و کار ها حائز اهمیت می باشد و می بایستی بر روی مشتری تاثیر مثبت بگذارید. از لحظه ای که به مشتری نزدیک می شوید مواردی همچون اخلاق، نگرش، منش، طرز صحبت کردن و حتی زبان بدنتان مورد توجه مشتری قرار می گیرد و هریک از این موارد تاثیر بخصوصی بر تصمیم مشتری می گذارد. توصیه می شود از موارد زیر در برخورد اول با مشتری رعایت کنید

اقدامات لازم در برخورد با مشتری

  • سلام و احوال پرسی مودبانه و البته دوستانه
  • داشتن ارتباط چشمی با مشتری
  • داشتن لبخندی زیبا بر لب
  • به مشتری ثابت کنید که قدر دانشان هستید و نیاز های او را نادیده نگیرید
  • در هنگام صحبت کردن با تکان دادن سر، به مشتری بقبولانید که متوجه صحبت های او هستید و شش دانگ حواس شما به او می باشد
  • اگر راغب به صحبت کردن نبود می توان با سوالاتی مانند (چگونه میتوانم به شما کمک کنم؟) استفاده نمایید و او را جذب ادب خویش کنید
  • لباسی آراسته و مرتب بر تن کنید
  • توضیخ کامل و بی نقص از خدمات یا کسب و کار
  • صداقت داشته باشید

سخن پایانی

یادتان باشد مشتری در اولین خرید به شما اعتماد می کند و ممکن است یکی از مشتری های دائم شما بشود. رعایت کردن نکات ذکر شده الزامی نیست اما بهتر است رعایت نمایید تا مشتری با اطمینان کامل و آرامش شما را همراهی کرده و خدمات یا محصولی که معرفی می کنید را خریداری نماید و به مشتری ثابت شما تبدیل شود.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.