مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
تفاوت چربی های اشباع شده و غیر اشباع

تفاوت چربی های اشباع شده و غیر اشباع

فهرست مطالب

چربی های اشباع شده و غیر اشباع

چربی منبع اسید های چرب است که بدن قادر به تولید آن ها نمی باشد و به مقدار مناسب یکی از اجزای اصلی یک رژیم سالم و اصولی نیز می باشد. ویتامین های E، A و D محلول هایی هستند که فقط با کمک چربی ها به وجود می آیند. هر میزان چربی که توسط سلول های بدن مورد استفاده قرار نگیرد و یا به انرژی تبدیل نشود به چربی نیز تبدیل می شود.

انواع چربی های موجود در مواد غذایی

  • چربی های اشباع
  • چربی های غیر اشباع

چربی های اشباع شده

چربی های اشباع شده

چربی های اشباع شده عمدتا در غذا های مزه دار یافت می شود و بیشتر آن ها از منابع حیوانی مانند گوشت، لبنیات و همچنین برخی از مواد غذایی گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن پالم و… نیز تهیه می شوند.

چربی های اشباع شده زیاد: بیش از 5 گرم چربی اشباع در هر 100 گرم

چربی های اشباع شده کم: 1.5 گرم چربی اشباع یا کمتر در هر 100 گرم یا 0.75 گرم چربی در هر 100 میلی لیتر برای مایعات

بدون چربی اشباع: 0.1 چربی اشباع درهر 100 گرم یا هر 100 میلی لیتر

فواید چربی اشباع شده

سلامت مغز: بیشتر مغز از چربی تشکیل شده است که این چربی سهم بیشترش چربی های اشباع شده نیز می باشد.

سلامت ایمنی بدن: بدون چربی های اشباع کافی در گلبول های سفید توانایی آنها برای شناسایی و از بین بردن مهاجمان خارجی مثل ویروس ها،  قارچ ها و باکتری ها مختل می شود.

سلامت استخوان: چربی های اشباع برای نفوذ کلسیم در استخوان ها الزامی است. و بدون آنها خطر انحطاط و آسیب استخوانی افزایش می یابد.

سلامت سیستم عصبی: چربی‌های اشباع را به عنوان پوشش عایق سیستم عصبی خود در نظر بگیرید. اگر فاقد این عایق باشید، بیشتر مستعد استرس بیرونی و داخلی می‌شوید. برخی از چربی‌های اشباع ، حتی به عنوان پیام ‌رسان سیگنال عمل می‌کنند. یک رژیم غذایی با چربی اشباع ناکافی، می‌تواند باعث ارتباط ضعیف بین سلول‌های بدن شود و منجر به مشکلات فاجعه‌آمیز نیز بشود.

کلسترول در خون
  • لیپوپروتئین با چگالی بالا ( HDL)
  • لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)

مصرف بیش از اندازه چربی های اشباع شده می تواند کلسترول LDL (بد) را افزایش دهد و باعث به وجود آمدن بیماری های قلبی و عروقی شود. کلسترول HDL (خوب) کلسترول را از جریان خون برداشته و به کبد می برد. زیرا کبد مسئولیت دفع کلسترول اضافی در بدن را به عهده دارد.

راه های افزایش HDL

  • دوویدن در طول روز (حداقل 11 کیلومتر)
  • ورزش کردن قبل از خوردن غذای پرچرب (طبق تحقیقات انجام شده انجام ورزش به صورت منظم قبل از خوردن وعده های غذایی پرچرب به طور قابل ملاحظه ای HDL افزایش میابد)
  • عدم استعمال دخانیات و محصولات دخانی
  • از مصرف بیش از اندازه شکر، آرد، سیب زمینی و برنج سفید خود داری نمایید. زیرا غذا هایی که باعث افزایش قند خون میشود به همان اندازه باعث کاهش HDL خون نیز می شود.

عواملی که می تواند با HDL پایین همراه باشد:

  • کم تحرکی و عدم فعالیت روزانه
  • مصرف سیگار
  • افرادی که دیابت نوع 2 دارند
  • افرادی که اضافه وزن دارند
  • بالا بودن تری گلیسیرید خون
  • در بانوان پس از یائسه شدن

چربی های اشباع نشده

چربی های اشباع نشده

چربی های اشباع نشده با حداقل سطح کلسترول HDL (خوب) و کاهش سطح کلسترول LDL (بد) در خون به سلامت قلب کمک می کند و برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی توصیه می شود که چربی های اشباع نشده را جایگزین  چربی های اشباع شده نمایید.

چربی های اشباع نشده را در روغن زیتون، روغن کلزا، انواع مغز ها و آجیل ها مثل بادام و بادام زمینی و… می توان یافت کرد. و چربی های غیر اشباع عمدتاً شامل دو ویتامین امگا3 و امگا6 می شوند که چربی های امگا6 در روغن های گیاهی یافت می شود مثل ذرت، کلزا و برخی از آجیل ها و … و چربی های امگا 3 اکثرا در ماهی ها یافت می شود مثل ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا و …

سخن پایانی

تغذیه سالم با داشتن رژیمی سرشار از غذا های سالم مانند آووکادو، آجیل ها، تخم مرغ و روغن زیتون شروع می شود. اما مصرف بیش از اندازه آنها می تواند موجب افزایش وزن شود. چربی ها جزء الزامات رژیم سالم و اصولی هستند اما بهتر است از چربی های طبیعی نیز استفاده شود. اضافه وزن و چاقی احتمال بروز بیماری هایی مانند دیابت و بیماری قلبی و عروقی و سایر بیماری های مزمن را افزایش می دهد. استفاده از چربی های سالم مانند روغن گیاهان، آجیل ها و غذا های دریایی و… در سلامت قلب به ما کمک می کند.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.