مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
تاثیر-ورزش-با-دوچرخه-ثابت-بر-روی-بدن

تاثیر ورزش با دوچرخه ثابت بر روی بدن

فهرست مطالب

فعالیت بدنی منظم هم به حفظ و هم به بهبود سلامت کمک می کند و برای رشد انسان در طول عمر انسان ضروری است. شواهد بسیار زیادی از تاثیر مثبت فعالیت بدنی بر سلامت در زمینه های سرطان، سلامت قلب و عروق، سلامت اسکلتی عضلانی، سلامت متابولیت و سلامت عصبی در دسترس است. فعالیت بدنی شامل هرگونه حرکتی است که انقباض عضلات اسکلتی منجر به افزایش مصرف انرژی می شود. بسیاری از مردم مایلند سریع تر و موثر تر وزن کم کنند. همانطور که می دانید بهترین و مناسب ترین راه برای رسیدن به تناسب اندام و حفظ سلامتی ورزش کردن می باشد. دوچرخه ثابت به گونه ای طراحی شده است که به کاربر اجازه می دهد بدون نیاز به بیرون رفتن و دوچرخه سواری در جاده ها یا پیست، دوچرخه سواری کند. دوچرخه ثابت ورزشی ایده آل برای تقویت پاها و ران ها در حین سوزاندن کالری است. اما این تنها فواید دوچرخه ثابت نیست بلکه باعث ایجاد احساس شادی، کاهش استرس و اضطراب، کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف و… فوق العاده موثر است. یکی از موثر ترین راه ها برای از بین بردن استرس و اضطراب استفاده از دوچرخه ثابت است زیرا سرعت ضربان قلب را افزایش می دهد و اندروفین را آزاد می کند. در این مقاله تاثیرات مثبت و منفی ورزش با دوچرخه ثابت برای بدن را برای شما توضیح می دهیم.

مزایای دوچرخه ثابت

ورزش با دوچرخه ثابت برای اکثریت افراد مزایای غیر قابل انکاری دارد. چه به دلیل کاربردی بودن و چه به دلیل مزایای سلامتی، ورزش با دوچرخه ثابت خود را از سایر تمرینات ورزشی متمایز می کند.

1- محافظت از مفصل

حرکت منظم پدال دوچرخه ورزشی به تقویت مفاصلی که عمدتاً تحت تاثیر آرتروز هستند (به ویژه پاها) کمک می کند. بسیاری از انواع فعالیت های هوازی (مانند دویدن) به دلیل ضربه وارده، می توانند برای مفاصل شما سخت با شند. ورزش با دوچرخه ثابت به شما این امکان را می دهد که بدون اینکه مفاصل شما تحت فشار باشد به ورزش خود بپردازید و اندامی ایده آل داشته باشید. ورزش با دوچرخه ثابت برای افرادی که اضافه وزن بیشتر از 22 کلوگرم دارند بسیار مفید خواهد بود زیرا فشار مکانیکی روی لگن، کمر، زانو و موچ پا را کاهش می دهد (حتی در مقایسه در راه رفتن). بنابراین ورزش با دوچرخه ثابت می تواند از خطرات احتمالی جلوگیری نماید.

2- بهبود سلامت قلب

تمرین تدریجی و سپس مداوم با دوچرخه ثابت به شما این امکان را می دهد تا سیستم قلبی و عروقی خودتان را تقویت کنید. ورزش با دوچرخه ثابت درست همانند سایر تمرینات قلبی به کاهش فشار خون بالا کمک می کند، قند خون را تنظیم می کند و از حملات قلبی جلوگیری می کند. مطالعات نشان داده است که این فعالیت بدنی میزان کلسترول خوب را افزایش و در عین حال میزان کلسترول بد HDL را در بدن کاهش می دهد. همه این ها باعث تجمع پلاک های آتروما در شریان ها می شود. (پلاک های HDL زرد که اساساً از کلسترول تشکیل شده اند، روی دیواره سرخ رگ ها رسوب می کنند). در نتیجه ورزش با دوچرخه ثابت به مدت 30 دقیقه در روز و 5 بار در هفته می تواند سلامت قلب شما را تضمین کند.

3- تضمین سلامت ریه ها

به طور کلی ورزش با دوچرخه ثابت ورزشی ایده آل برای بهبود سلامت ریه ها می باشد. افزایش جذب اکسیژن باعث افزایش حجم ریه ها می شود و امکان تنفس عمیق تر را فراهم می کند. از سوی دیگر موجب می شود تا اکسیژن لازمه بدن تامین شود که در کاهش خستگی و استرس منعکس می شود.

4- ترشح اندروفین

ورزش با دوچرخه ثابت با افزایش ترشح اندروفین در بدن مرتبط است. اندروفین ها در زمان استرس یا فعالیت بدنی تولید می شوند که منجر به احساس آرامش و رفاه می شود. در هنگام تمرین بر روی یک دوچرخه ثابت (آرگومتر) به ویژه در شدت متوسط یا زیاد، تولید اندروفین به طور قابل توجهی افزایش می یابد. هورمون های آزاد شده سبب ایجاد خوشحالی یا سرخوشی می شود و از سوی دیگر باعث کاهش استرس و اضطراب و البته در عین حال افزایش هوشیاری نیز می شود.

5- انعطاف پذیری تمرین

ورزش با دوچرخه ثابت در مقایسه با ورزش با دوچرخه در فضای باز بسیار کاربردی است. آب و هوا، روشن یا تاریک بودن هوا، سرد و گرم بودن هوا، بارش برف یا باران و… نمی تواند مانع ورزش کردن شما شود و شما به وسیله دوچرخه ثابت همیشه و در هر ساعتی می توانید به تمرین بپردازید.

معایب دورچه ثابت

برخی از جنبه ها می تواند به معایب تبدیل شود. به طور عمده اگر وضعیت قرار گیری روی دوچرخه ثابت صحیح نباشد، می تواند باعث ایجاد ناراحتی در کمر و یا آسیب های دیگر شود. بنابراین قرار گرفتن نامناسب در زین می تواند باعث ایجاد خطراتی در ناحیه عضلات یا استخوان ها شود. ورزش با دوچرخه ثابت می تواند برای کسانی که عاشق ماجراجویی و کشف مناظر جدید هستند، جنبه خسته کنندگی ای داشته باشد. با این حال برای جبران این عدم تازگی، می توانید در طول ورزش با دوچرخه ثابت کار های دیگر انجام دهید (فیلم، موسیقی، رادیو و..).

انتخاب دوچرخه ثابت

در ابتدا قبل از انتخاب دوچرخه ثابت از خودتان بپرسید که نیاز های شما چیست و چقدر برای رسیدن به اهداف خود انگیزه دارید. در واقع سرمایه گذاری مبلغ هنگفتی برای خرید یک دوچرخه ثابت با امکانات پیشرفته برای استفاده از آن یک یا دوبار در ماه بی فاییده خواهد بود. در این صورت بهتر است از یک دوچرخه ثابت ساده (بدون کنسول الکترونیکی و قابل برنامه ریزی) یا دست دوم انتخاب کنید. با این حال صرف نظر از بودجه، برای  انتخاب دوچرخه ثابت باید به نکاتی توجه نمایید.

  • ایمنی: برای داشتن حداکثر ایمنی دوچرخه ورزشی با وزن قابل توجه انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هرچه دوچرخه ثابت سنگین تر باشد پایداری بیشتری خواهد داشت. (چرخ دوچرخه باید حداعقل 7 کیلوگرم وزن داشته باشد).
  • راحتی: توصیه می شود در هنگام انتخاب دوچرخه ثابت تقریباً 10 دقیقه روی آن بنشینید و اطمینان حاصل نمایید که به درستی نشسته اید. در صورت وضعیت ناخوشایند مطمئن باشید که به سرعت انگیزه خود را از دست می دهید و از هدفتان دور می شوید. بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب دوچرخه ثابت از راحتی زین و دسترسی آسان پدال های آن اطمینان حاصل فرمایید.

سخن پایانی

به طور کلی ورزش با دوچرخه ثابت صرفه نظر از این که ورزشکار حرفه ای باشید یا به صورت تفریحی دوچرخه سواری کنید، مزایای زیادی را ارائه می دهد. ورزش با دوچرخه ثابت یک راه ایده آل برای حفظ سلامتی و تناسب اندام بدون وارد کردن فشار زیاد به مفاصل یا عضلات است. چه بخواهید تناسب اندام داشته باشید یا سلامت بدن خود را بهبود ببخشید، ورزش با استفاده از دوچرخه ثابت می تواند راه مناسبی باشد.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.