مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
افسردگی-چیست؟-آشنایی-با-علائم-راه-های-درمان-آن

افسردگی چیست؟ آشنایی با علائم+ راه های درمان آن

فهرست مطالب

افسردگی بیماریی است که موجب می شود فرد طی مدتی طولانی احساس غمگین بودن و درماندگی کند. اختلال افسردگی به نوعی بیماری گفته می شود که بدن، خُلق و افکار را درگیر می کند و بر نحوه احساس فرد درباره دیگران تأثیر می گذارد. اختلال افسردگی با آنچه که به صورت خلق افسرده و دلتنگی گذرا تظاهر می یابد متفاوت است. افراد مبتلا به بیماری افسردگی قادر به تلاش کردن و بهتر شدن نیستند و بدون درمان ممکن است نشانه های بیماری آنها هفته ها، ماه ها یا سال ها ادامه پیدا کند. درمان مناسب به اکثر مبتلایان به این بیماری کمک می کند. افسردگی شدید که گاهی به آن افسردگی بالینی گفته می شود انجام امور روز مره را دشوار مواجه می سازد و برکار، ارتباط ها و حتی جنبه های اساسی تر مانند: اشتها و خواب تاثیر می گذارد و گاهی در افراد مبتلا باعث ایجاد تمایل به خودکشی می شود.

انواع افسردگی

افسردگی انواع مختلفی دارد که می تواند به طور متفاوت پیشرفت کند. علائم و نشانه ها از نظر زمان شروع، شدت و تداوم متفاوت است اما می توان گفت مشابه یکدیگر هستند. از آنجایی که انواع مختلف افسردگی نیاز به درمان متفاوت دارند، پزشک باید تشخیص دهد که بیمار از کدام نوع افسردگی رنج می برد.

افسردگی قبل از زایمان یا پس از زایمان

این نوع از افسردگی مربوط به مادران جوانی است که به تازگی زایمان کرده اند.افسردگی قبل یا پس از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از بارداری و به ویژه به دلیل مسئولیت های جدیدی است که مادر جوان اکنون باید با آن رو به رو شود. طبق تحقیقات انجام شده این نوع از افسردگی 10 الی 15 درصد از مادران را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر از روش های صحیح درمان ( درمواقع ضروری مراجع به پزشک در زمان مناسب) استفاده نشود ممکن است به یک مشکل جدی تبدیل شود.

افسردگی دو قطبی

این نوع از افسردگی به راحتی قابل تشخیص می باشد زیرا فرد افسرده حالات بسیار متفاوتی را تجربه می کند که متناوب بین خلق طبیعی و خلق غیر طبیعی ( هیجان بیش از حد، بیش فعالی، عصبانیت و…) است. این دسته از افسردگی بسیار شدید است زیرا در اغلب موارد افراد مبتلا به این نوع از افسردگی اقدام به خودکشی می کنند. بنابراین باید توسط پزشک متخصص نظارت دقیق شود.

افسردگی فصلی

طبق تحقیقات این نوع از افسردگی به صورت فصلی در طول تغییرات آب و هوایی مانند پاییز و زمستان رخ می دهد. معمولاً افراد مبتلا به این نوع از افسردگی پس از پایان فصل مورد نظر، عملکرد طبیعی خود را از سر می گیرند.

افسردگی نشانه های زیادی دارد که شایع ترین آنها عبارتند از:

افسردگی نشانه های زیادی دارد که شایع ترین آنها عبارتند از:

  • احساس دلتنگی، غمگینی یا درماندگی، احساس “خالی” بودن
  • گریان بودن دایمی
  • لذت نبردن از زندگی
  • از دست دادن تمایل حتی نسبت به سرگرمی ها یا ورزش های مورد علاقه قبلی
  • ایجاد توهمات و هذیان ها
  • اختلال خواب، این اختلال اکثراً به صورت برخواستن زودتر از معمول از خواب و قادر نبودن به خوابیدن دوباره، یا پرسه زدن در طول شب و روز همراه با نخوابیدن، یا حضور دائم در بستر مشخص می شود
  • اختلال اشتها، به صورت افزایش یا کاهش که به افزایش یا کاهش وزن منجر می شود
  • احساس بیهودگی، ناامیدی یا عجز، وجود بدبینی
  • احساس گناه
  • احساس خستگی و کاهش انرژی
  • کاهش اعتماد به نفس
  • احساس اضطراب، هیجان زدگی یا زود رنجی و بی حوصلگی
  • خونسردی بیش از حد که ممکن است تا حد کندکاری و نقصان پیش برود. کندی روانی- حرکتی ممکن است ناشی از افسردگی باشد
  • کاهش میل جنسی
  • حساس بودن بیش از حد
  • کاهش تمرکز، حافظه انگیزه و قدرت تصمیم گیری
  • مشکلات جسمی دایمی که علی رغم درمان بهبود نمی یابند (مانند سردرد، اختلالات گوارشی و دردهای مزمن)
  • وجود افکار و عقاید خودکشی؛ تلاش برای خودکشی
  • بی قراری و تحریک پذیری

در بعضی از افراد تعداد کمی از علایم بالا و در برخی دیگر، بسیاری از این علائم وجود دارند. شدت نشانه های افسردگی در هر فرد و نیز در زمان های مختلف، متفاوت است.

احتمال ایجاد افسردگی در ۶ ماه بعد از ایجاد یک حادثه ی استرس زای قابل توجه، حدود ۶ برابر شایع تر است. حوادث

مختلف زندگی استرس هایی با شدتهای متفاوت ایجاد می کنند. تقسیم بندی این موارد به صورت زیر است:

1) استرس های بسیار شدید

مرگ همسر طلاق آسیب شخصی یا ،بیماری بیکار شدن ترک منزل

2) استرس های شدید

بازنشسته شدن، بیماری وخیم یکی از افراد خانواده ،حاملگی تغییر ،شغل مرگ یک دوست نزدیک.

3) استرسهای متوسط

گرفتن وام های کلان، بدهکاری و جوابگو بودن به قانون در ارتباط با آن، مشکلات قانونی، شروع به کار جدید یا بیکار بودن همسر، مشکل داشتن با رئیس یا کارفرما.

4) استرس های خفیف

تغییر شرایط کار، ایجاد تغییرات در مدرسه گرفتن وامهای کوچک، تغییر در عادات غذا خوردن، فرا رسیدن تعطیلات 0 مانند تعطیلات نوروز، کریسمس یا سایر تعطیلات)

بیماری های جسمی می توانند موجب ایجاد افسردگی شوند شوک حاصل از ابتلا به یک بیماری سخت می تواند منجر استفاده از روشهایی مانند یوگا و ماساژ مغزی بسیار شایع است. افسردگی ایجاد شده در بیماری پارکینسون و ام اس تا حدودی ناشی از تأثیر این بیماری ها بر روی مغز و ایجاد مشکل در بدن است. بیماری های موثر بر هورمون های بدن هم می توانند باعث افسردگی شوند. بیماری های ویروسی را نیز مرتبط با افسردگی دانسته اند بعد از همه گیری های آنفلوآنزا، اکثراً همه گیری افسردگی نیز دیده می شود.احتمالاً ویروس ها ویتامین های بدن را مصرف می کنند و موجب ضعیف شدن بدن و مستعد شدن آن نسبت به افسردگی می شوند.

خوردن الکل و نیز استفاده از مواد مخدر تفننی به طور مستقیم بر مغز اثر می گذارد و ممکن است موجب افسردگی شود. داروهای ضد صرع، ضد پرفشاری خون، ضد پارکینسون داروهای آرام بخش قوی، دیگوکسین، قرص های ضدبارداری و داروهای حاوی کورتون می توانند موجب بروز افسردگی شوند.

هیچ نوع شخصیت خاصی منجر به استعداد فرد نسبت به ابتلا به افسردگی نمی شود اما افراد دارای شخصیت وسواسی، انعطاف ناپذیر و متعصب و اشخاصی که احساسات خود را پنهان نگاه میدارند یا به سادگی دچار اضطراب می شوند بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی هستند.

واکنش در برابر رویدادها به ویژه رویدادهای مانند از دست دادن یک یا چند تن از عزیزان، آشکارترین عامل ایجاد افسردگی است. تغییر مکان از یک خانه به خانه دیگر (به خصوص همراه با کودکان) از دیگر عوامل آشکار ایجاد فسردگی است. ناامیدی درباره آینده شغلی از عوامل افسردگی با وضوح کمتر به شمار میآید. عدم کنترل بر محیط آرد می تواند منجر به احساس عجز شود.

مشاجره های خانوادگی و مشکلات مالی از علل شایع ایجاد خلق افسرده هستند. سایر علل افسردگی عبارتند از تنهایی یا بیکاری، احساس عدم مراقبت به وسیله دیگران. اگرچه اغلب پیشگیری از ایجاد افسردگی ممکن نیست بسیاری از افراد بیماری خود و عوامل برانگیزاننده آن را درک می کنند و در نتیجه می توانند آن را کنترل نمایند

بهبود وضعیت عاطفی می تواند به درمان کمک کند. این کار با اقدامات زیر انجام می شود:

  • استراحت کافی و آموزش چگونگی آرام سازی (ریلکسیشن)
  • استفاده از ورزش هایی مانند یوگا و ماساژ
  • ورزش منظم
  • ننوشیدن الکل نکشیدن سیگار و عدم مصرف داروهای مورد سوء مصرف
  • رعایت رژیم غذایی متعادل
  • صحبت کردن درباره احساس ها، مشکلات و نگرانی ها با فرد مورد اعتماد

انتخاب نحوه درمان به نتیجه ارزیابی ها بستگی دارد از انواع دارو های ضد افسردگی و روان درمانی می توان برای درمان اختلالات افسردگی استفاده کرد. بعضی از بیماران مبتلا به انواع خفیف تر افسردگی را می توان فقط با روان درمانی درمان کرد. اغلب بیماران مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید با دارو های ضد افسردگی بهبود می یابند و درمان ترکیبی، شامل دارو ( برای بهبود نسبتاً سریع نشانه ها) و روان درمانی ( به منظور آموزش راه های موثر تر برای مبارزه با مشکلات زندگی) از بهترین اثر برخوردار است. درمانگر ممکن است برحسب تشخیص بیماری و شدت نشانه ها دارویی را تجویز کند و از یک یا چندین فرم روان درمان ی را که موثر بودن آنها در افسردگی به اثبات رسیده به کار گیرد. روان درمانی معمولاً به مدت نسبتاً زیادی نیاز دارد و انرژی لازم برای این کار، زیاد است. می توان قبل از شروع روان درمانی به وسیله دارو های ضد افسردگی مقداری از شدت افسردگی را کاهش داد.

فواید ورزش در افسردگی عبارتند از:

  • افزایش خُلق مثبت
  • کاهش خُلق منفی
  • بهبود انرژی
  • کاهش اضطراب
  • کاهش افسردگی
  • کاهش عصبانیت
  •  کاهش خستگی
  • کاهش گیجی
  • کاهش استرس
  • بهبود انگیزه
  • افزایش اعتماد به نفس
  • کاهش بدبینی
  • افزایش حس اتحاد
  • افزایش حس یکپارچه سازی اجتماعی
  • بهبود عملکرد روانی

در روشهای مختلف آرام سازی (relaxation) به فرد یاد داده می شود که در چه هنگام بدن وی در حالت انقباض است و چگونه باید انقباض را از بین برد. با شرکت در کلاس های آرام سازی یا با گوش دادن به نوار یا CD های آموزش روش های آرام سازی و عمل به دستورات آنها می توان این روش هارا فراگرفت.

روش های جدید آرام سازی به حدود ۲۰ دقیق زمان نیاز دارند و می توان آنها را در بستر بر روی زمین یا در وضعیت نشسته بر روی صندلی انجام داد. روش آرام سازی به طریق زیر انجام می شود:

  1. بدن خود را به طور کامل شل کنید و اجازه دهید وزنتان به صندلی یا بستر منتقل شود.
  2. دستها را به حالت شل و آویزان در دو طرف خود رها کنید و پاها را نیز شل و آویزان نمایید. شانه ها را رها کنید. تمام قسمت های بدن را از بالا تا پایین شل کنید.
  3. عضلات قسمت بالای پاها را به طور کامل سفت کنید و سپس آنها را رها کنید تا به طور کامل شل شوند. این کار را برای تمام عضلات بدن تا بالای سر انجام دهید
  4. وقتی به این تمرین عادت کردید ضرورتی برای سفت کردن عضلات قبل از شل کردن آنها وجود نخواهد داشت.
  5. به دنبال ایجاد احساس آرامش به تدریج تنفس خود را کند و آرام کنید. بر روی تنفس خود تمرکز نمایید. زمان دم را طولانی و آهسته کنید تا برابر با زمان بازدم شود. در صورت ایجاد احساس ،گیجی، به این کار ادامه ندهید.

منبع: کتاب راهنمای پزشک خانواده

سخن پایانی

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در جهان است. در نتیجه لازم است که بدانید بیماری افسردگی از کجا می تواند منشاء بگیرد و یا در هنگام مبتلا شدن با افسردگی چگونه از روش های درمانی استفاده نمایید همچنین در هنگام مواجه شدن با فرد افسرده چه اقداماتی را برای بهبود حال آن فرد باید انجام دهید. همانطور که ذکر شد این بیماری می تواند توسط عوامل بسیاری مانند استرس، شوک عاطفی شدید، محیط ناسالم خوانوادگی و… ایجاد شود. به یاد داشته باشید که اگر علائم افسردگی را در خود یا یکی از نزدیکان خود تشخیص دادید، مراجعه به پزشک با همه این تفاسیر حائز اهمیت می باشد.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.