مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
آموش شنای پای دوچرخه

آموش شنای پای دوچرخه

فهرست مطالب

دسته بندی : >

یادگیری شنای پای دوچرخه از موارد بسیار لازم به ویژه در نجات غریق است. به همین علت یکی از موارد امتحانی مهم در نجات غریق محسوب می شود و ناجیان غریق لازم است به مدت یک دقیقه بدون استفاده از دست، پای دوچرخه زده و خود را روی آب نگه دارند.

بسیاری موارد پیش می آید که شنا گر لازم است در قسمت عمیق آب بدون پیشروی و به حالت ایستاده برای مدتی توقف کند. در این صورت است که باید بتواند با حرکت پای دوچرخه خود را روی آب نگه دارد. اصطلاحاً به این توقف در قسمت عمیق «پای دوچرخه» گفته می شود, ولی در واقع حرکت های مختلف پا که در جهات گوناگونی صورت می گیرد توأماً با حرکت دست ها در زیر آب، بدن را در سطح آب طوری نگه می دارد که سر بیرون از آب قرار گیرد و شناگر بتواند برای رفع خستگی و یا بازی های در آب و یا نجات افراد دیگر از پای دوچرخه استفاده نماید. برای انجام این کار لازم است ریه هارا پر از هوا کنید و بالا تنه را کمی رو به جلو خم نمایید به طوری که با این خم شدن به جلو پاها از ران به عقب نرود و زاویه ای بین پاها و بالا تنه در ناحیه لگن و ران ایجاد شود، به عبارت دیگر پاها درست در زیر سینه قرار داشته باشد.سینه و شش های پر از هوا را روی آب بگذارید و انگشت هارا ببندید و با کف دست ها برای حفظ تعادل بدن آب را به طرفین حرکت دهید و در همان حال پاها را از یکدیگر به طرفین باز نموده، مانند رکاب زدن در دوچرخه پاها را حرکت دهید. نکته مهم این است که پاها از ران به طرفین باز شود و در همان حالت به آب ضربه بزند.

مربی در مورد یادگیری پای دوچرخه شما را یاری خواهد کرد، بدین طریق که شما را به عمقی از آب می برد که آب تا زیر چانه شما باشد و درحالی که مراقب شماست، زیر بغل شمارا رگفته، کمی بالا می کشد، شما شروع به پا زدن پای دوچرخه می کنید و او علاوه بر مراقبت از شما، هرگاه که بخواهید به زیر آب بروید شما را به سطح آب می رساند و پس از مدتی تمرین از کمک او کاسته می شود و بر حرکت های دست و پای شما افزوده می گردد و احساس خواهید کرد که سر و صورت شما در خارج از اب باقی می ماند. البته به محض قطع حرکت های دست و بخصوص پا، بدن به زیر آب فرو می رود.

مربیان برای اجرای شنای پای دوچرخه می توانند از اقدامات زیر استفاده کنند:

  1. مربیان می توانند از یک شیلنگ آب با طناب نرم که به دور سینه (زیر بغل) شاگردان بسته شده و سرطناب با شیلنگ در دست مربی است استفاده کنند. هرگاه شاگرد در حین پا زدن بیش از حد در حال فرو رفتن به عمق آب بود او را کمی بالا بکشد. مربی در بالای سر شاگردان به فاصله نیم متری از دیواره استخر می ایستد و سر طناب با شیلنگ را در دست دارد. در این حال روی شاگرد باید به طرف مربی باشد تا مطالب اورا بشنود و انجام دهد.
  2. مربی باید به تدریج از نیروی طناب کم کند و اجازه دهد شاگرد با دست و پایی که در زیر آب می زند خود را روی آب نگه دارد. به خاطر داشته باشید که دست ها و پاهای خود را کاملاً باز نگه دارید (دست ها و پاها را به سمت طرفین باز کنید). شش ها را پر از هوا کنید و سینه را روی آب قرار دهید و هوا گیری را به سرعت و تندی انجام ندهید. از ناحیه ران، بالاتنه و پاها را خم کنید. اگر به نکات گفته شده و حرکت پاها به طرفین توجه کافی کنید، خیلی سریع پای دوچرخه را فرا خواهید گرفت.

پس از اینکه توانستید بدون کمک مربی خود را روی آب نگه دارید و برای مدت کوتاهی پا بزنید، باید در هر جلسه شنا مدت زمانی را به زدن پای دوچرخه اختصاص دهید و با پیشرفت در یادگیری و قوی شدن پاها سعی کنید دست ها را از آب خارج کرده (تاحد مچ دست)، فقط با کمک پاها خود را روی آب نگه دارید. زمانی در بهترین شرایط پا زدن دوچرخه هستید که بتوانید تا آرنج ها را از آب خارج کرده، فقط با پاها بدن خود را روی آب نگه دارید.

برای یادگیری پای دوچرخه می توان از کمر بند های شناور و یا جلیقه های نجات بادی نیز استفاده نمود. البته با توجه به میزان توانایی شاگردان در نگه داری بدن بر روی آب باید از تعداد شناور ها و یا از میزان هوای داخل جلیقه های نجات کم نمود و فرصت تمرین با ایمنی بیشتر را برای شناگران امکان پذیر ساخت.

منبع: رشته تربیت بدنی | گروه تحصیلی علوم ورزشی

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.