مجله آموزشی اطلاع رسانی دایومگ

logo
آیکون استخر پلاس

استخر پلاس

Search
آموزش-حرکات-بدن-در-شنای-کرال-پشت

آموزش حرکات بدن در شنای کرال پشت

فهرست مطالب

دسته بندی : >

ابتدایی ترین نوع این شنا را در سال 1794 شخصی به نام برناردی چنین تعریف کرده است: «بدن به شکل افقی بر روی پشت و به موازات سطح آب قرار می گیرد و سر تا گوش ها داخل آب است و پاها به حالت ضربدر به آب ضربه می زند» در سال 1871 ماکوتیزیبرو مسافت یک مایل (1609 متر) را در 5/39 دقیقه با این شنا طی کرد. شیوه شنای او به درستی مشخص نگردیده است.

تا قبل از 1904 که برای اولین بار شنای کرال پشت به مسابقات المپیک راه پیدا کرد مسابقه ای در این رشته برگزار نگردیده بود، ولی شنایی پر طرفدار بود. تا سال 1912 دستها هردو در یک زمان از آب خارج می شدند و در بالای سر وارد آب می گردیدند ولی از آن تاریخ به بعد شکل جدید حرکت دست مورد توجه قرار گرفت و شکل قدیمی آن کم کم از بین رفت. در حال حاضر این شنا از نظر سرعت پیشرفت در اب سومین شنا پس از شنای سینه و پروانه می باشد.

آموزش شنای کرال پشت

برای تمرین اولیه شناوری به پشت، رو به دیواره استخر بایستید و در قسمت کم عمق استخر زانو به زمین بگذارید، سپس دست هایتان را باز کنید و جلوی بدن خود را به دیواره استخر چسبانید. در این حالت دست ها، شانه ها و بخشی از گردن داخل آب قرار دارد (انتخاب عمق مناسب آب مهم است). سعی کنید با خم کردن سر به عقب، به سقف یا آسمان نگاه کنید و صورت را به حالت افقی بر روی آب قرار دهید. در این حالت بیشترین حالت سر داخل آب قرار دارد و فقط بینی و دهان است که روی سطح آب قرار دارد. توجه داشته باشید که نباید به یکباره سینه خود را از دیواره استخر جدا کنید. اکنون یک نفس عمیق بکشید به طوری که بر روی عضله دیافراگم اثر گذاشته و ناحیه شکم به طرف خارج متمایل گردد. قفسه سینه را کاملاً از هوا پر کنید. اگر احساس کردید در حال شناور شدن هستید و کاملاً سبک شده ای، چانه را به طرف بالاتر ببرید و سر را به عقب بکشید و خودتان را بیشتر در آب غوطه ور کنید.

بازو ها در کنار بدن و در آب غوطه ور هستند. اگر پاهایتان شروع به بالا آمدن به طرف سطح آب نمودند، می توانید دست ها را کم کم به طرف پهلو ها و بالای سر ببرید ولی در تمام مدت در زیر آب نگه دارید و به آرامی حرکت دهید. باسن و لگن را به طرف بالا بکشید به طوری که زانو ها به سمت سطح آب بروند.

مراحل شنای کرال پشت

نخست باید به خاطر بسپارید که در طول شنای کرال پشت نفس خود را در سینه حبس نمایید تا شناور بمانید. این کار 10 تا 15 ثانیه به طول می انجامد. در طول شناور بودن نیز برای هواگیری مقدار کمی هوا از ریه ها خارج و داخل کنید. این کار باید به سرعت انجام شود  تا حالت شناور بودن بهم نخورد.حفظ چنین موقعیتی برای بدن و تکرار این حرکت موجب می گردد که آشنایی لازم برای آموزش و تمرین شنا های پشت و پشت مقدماتی فراهم گردد.

به علت سنگینی عضلات در ناحیه پاها، اغلب افراد پس از شناور شدن پاهایشان فرو می افتد و بدن حالتی قوسی شکل پیدا می کند. در طول انجام تمرین شناوری، مربی در کنار شما و در داخل آب ایستاده است و به حفظ موقعیت بدن به ویژه سر و دست ها کمک می کند؛ اگر در همان حالتی که شناور هستید با کف دست ها حرکتی به طرف پاها انجام دهید، به آرامی شروع به پیشروی می کنید.

حالت دیگر و پیشرفته تر شناوری به طریقی است که دست هارا روی هم گذاشته، در بالای سر به حالت کشیده قرار دهید و در حالی که در قسمت کم عمق آب ایستاده اید، به همان حالت به آرامی به پشت بر روی آب قرار بگیرید و در عین حال با کمی فشار که از طریق پاها به زمین داده می شود به حالت شناور به پشت بر روی آب سُر بخورید. مربی می تواند در کنار شما بایستد و برای فرو نرفتن بدن شما در آب با دستش زیر کمر شما را بگیرد. در چنین حرکتی چانه را به سمت سینه خود متمایل کنید.

موقعیت بدن

در شنای کرال پشت بدن به پشت بر روی آب قرار دارد. دست ها به تناوب از آب خارج شده و به صورت کشیده به طرف بالای سر رفته، وارد آب می شود؛ و پس از عمل کشش در زیر آب مجدداً از آب خارج می گردد. بدن بر روی آب حالت افقی دارد و لگن خاصره در فاصله 10 تا 20 سانتی متری از سطح آب قرار دارد. بالا آوردن بیش از حد لگن به سمت آب، موجب خارج شدن پاها از آب می گردد. موقعیت سر نیز می تواند باعث از بین رفتن وضعیت تعادل بدن شود. کشیدن سر به عقب می تواند موجب بالا کشیده شدن لگن به سطح آب گردد و در عین حال باعث ورود آب به سوراخ های بینی شود. نکته مهمی که باید در ابتدای شناوری به پشت و آموزش شنای کرال پشت مد نظر مربیان و شاگردان باشد این است که شاگردان برای جلوگیری از ورود آب به سوراخ های بینی و احتمالاً سینوس های صورت و ایجاد عفونت در افراد مستعد، لازم است از بینی بند استفاده نمایند. علاوه بر پیشگیری از بروز عفونت سینوس ها، جلوگیری از ورود آب به بینی به شاگردان این امکان را می دهد که با خیالی آسوده تر به پشت بر روی اب بخوابند و به تمرینات لازم بپردازند. پس از یادگیری شنا می توان بینی بند ها را برداشته، بدون آنها به شنا پرداخت. بهترین موقعیت سر نسبت به بدن به شکلی است که شخص بر روی زمین خوابیده باشد و بالشی اندازه متوسط زیر سرش باشد؛ یعنی چانه به سمت سینه متمایل گردد و گوش ها در زیر آب باقی بمانند.

حرکت پا

هدف از حرکت های پا در شنای کرال پشت مانند شنای سینه حفظ تعادل و بالا نگه داشتن پاها در نزدیکی سطح آب است، البته حرکت پاها مانند شنای سینه موجب پیشرفت در آب نیز می گردد. حرکت پا در این شنا از سه مفصل ران، زانو و مچ انجام می شود و از نظر نحوه اجرای حرکت شبیه به پای شنای سینه است با این تفاوت که در شنای سینه زمانی که پا به عمق آب می رسد از مفصل ران صاف و کشیده به بالا می آید تا به سطح آب برسد، درحالی که در شنای کرال پشت زمانی که پا به سطح آب می رسد از مفصل ران به شکل صاف و کشیده به عمق آب فرو  رفته، از آنجا به سمت سطح آب نیرو وارد می سازد.

پا زدن با استفاده از تخته شنا

تخته شنا را مانند بالشی زیر سر بگذارید و بدن را به حالت کاملاً کشیده بر روی آب سُر بدهید و بلافاصله مشغول پا زدن شوید. پا زدن با تخته شنا از تمرینات شناگران پیشرفته نیز هست. همانگونه که قبلاً ذکر شد برای تمرینات پای شنای کرال پشت در مراحل اولیه از بینی بند استفاده نمایید و پس از مدتی اگر مشکلی نداشتید بینی بند را بردارید.

حرکت دست ها

برای درک ساده تر دست ها حرکت دست در شنای کرال پشت لازم است حرکت دست ها را در دوبخش حرکت در زیر آب و حرکت در خارج از آب مورد بررسی قرار داد.

حرکت دست در زیر آب

حرکت دست در زیر آب مانند شنای سینه از ناحیه آرنج دارای خمیدگی است و باید از این خمیدگی مفصل آرنج در طول کشش دست در زیر آب نهایت استفاده را برد و برای اینکار باید از نزدیک نمودن بازو به کنار بدن در مراحل اولیه حرکت خودداری کرد و آرنج را بالا نگه داشت. انگشت کوچک اولین نقطه از دست است که وارد آب می گردد و کف دست متمایل به بیرون از بدن قرار دارد که نشان دهنده حرکت چرخش داخلی استخوان بازو از مفصل شانه و همچنین ساعد است.

حرکت دست خارج از آب

خروج دست از آب ابتدا با چرخش شانه به طرف بالا صورت می گیرد به طوری که ابتدا مفصل شانه از سطح آب خارج می گردد. این کار پس از پایان مرحله کشش پایینی صورت می گیردو ورود دست دیگر به آب و پایین رفتن آن کمک می کند شانه ها چرخش کرده، شانه دستی که قصد خروج از آب را دارد راحت تر از آب خارج گردد. اولین جایی که از آب خارج می شود شست دست است و در طول مسیر در هوا چرخش داخلی پیدا کرده و انگشت کوچک را برای ورود به آب در موقعیت مناسب قرار می دهد. در طول طی کردن مسیر دست در هوا کاملاً کشیده و صاف است. در حین عبور دست از هوا، ماهیچه های اصلی عمل کننده دست در حالت استراحت هستند. به خاطر داشته باشید برای خروج دست از آب، از شانه ها استفاده کنید و تنها به کشش و خروج دست از آب اکتفا نکنید. هماهنگی بین ورود و خروج دست ها از آب نیز باید مورد توجه باشد، به طوری که زمانی یک دست وارد آب می شود که دست دیکر مرحله کشش پایینی خود را کامل کرده باشد و بدین طریق عمل با پیش برندگی دست ها قطع نگردیده، به طور پیوسته و دائم انجام می شود. توجه داشته باشید که همزمانی دست ها این است که موجب چرخشی در بالاتنه می شود که برای هر دو دست لازم و مفید است.

در گذشته بسیاری از مردم اولین شنایی را که می آموختند شنای پشت بود. البته منظور شنای کرال پشت نبود بلکه شنای پشت مقدماتی بود. دلیل اقدام گذشتگان به این امر، نخست خارج بودن دهان از آب و دیگر راحتی شناور شدن به پشت با استفاده از حرکت دست ها بود. اغلب این افراد نیز در هنگام برگشتن به وضعیت قرار گرفتن بر روی سینه مشکل داشتند و فقط می توانستند شنای پشت مقدماتی را انجام دهند و متاسفانه با مهارت های بنیادی شنا آشنا نمی شدند.

منبع: رشته تربیت بدنی | گروه تحصیلی علوم ورزشی

سخن پایانی

در نهایت نکته قابل توجه در شنای کرال پشت، انجام عمل هواگیری متناسب است که نباید خیلی سریع نفس گیری نمایید و نباید خیل طولانی و کشیده انجام دهید. بسیاری از افراد عمل هواگیری در این شنا را بدین گونه تفسیر می کنند که با خارج شدن یک دست از آب دم و با خارج شدن دست دیگر بازدم. این شیوه هواگیری، باعث می شود هواگیری منظمی داشته باشید و در طول شناکردن نفس کم نیاورید.

امیر مطلوبی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
گیف تبلیغاتی2
0
با لایک و کامنت از این مقاله حمایت کنیدx

در خـبـرنـامـه ما عضو شوید

برای دریافت آخرین رویداد ها ایمیل خود را وارد نمایید.